SANITÆR
Støtte til å utvikle baderom
Badet hjemme skal ikke se ut som et sykehjemsbad. Nå har Bano fått designstøtte til å utvikle et tilgjengelig bad som er vakkert, slik at folk flest kan tenke seg å ha det hjemme hos seg selv.
Det er flere år siden Bano på Sandane begynte å produsere toaletter som kan heves og vris, og også servanter, dusjer og baderomsinnredning som er laget for å gjøre hverdagen enklere for brukere med funksjonsnedsettelser.
Institusjonspreget
– Vi selger baderomsløsninger til institusjoner. Sykehus, sykehjem og aldershjem. Men tradisjonelt har det vært et veldig institusjonspreget produkt, i likhet med alle andre alternativer som finnes der ute, innrømmer markedsdirektør Lisa Strøm Walton i Bano Group.
– Hvite fliser og triste bad.
Nå skal det bli endringer. Ikke bare skal badene bli triveligere, men de skal også designes slik at de kan gjøres om enkelt og greit når brukere med funksjonsnedsettelser flytter inn og ut.
Bano har fått 600.000 kroner i innovasjonsstøtte fra Designdrevet innovasjonsprogram (DIP).
– Vi ser på hvordan vi kan kombinere estetikk – altså et vakkert bad – med funksjonalitet, sier Walton.
Skal kunne gjøres om
Da må designerne inn tidlig i planleggingen.
– Det viser seg at hvis vi integrerer designerne i produktutviklingen, blir produktet mer tilpasset brukernes behov. Dermed blir det en større suksess, sier hun.
Det er ikke bare snakk om at badet skal bli funksjonelt og vakrere, men også at det skal kunne omgjøres.
– Du kan ha institusjonspreget, gjøre det om til noe finere, og så gå tilbake igjen, beskriver Walton.
Eldre i faser
Hun illustrerer med den utviklingen du går gjennom med årene.
– Eldre går gjennom ulike faser i livet. I 60-årene er du ung og frisk og vil kjøpe nytt bad eller pusse opp badet. Allerede da kan du tenke på fremtiden, slik at du slipper å gjøre om alt hvis du blir nødt til å tilpasse til rullestol eller ha støttegrep. På et modulbasert bad som vårt kan du sette på støttegrep, eller du kan ta bort skapet under servanten så du kommer inn med rullestol, skisserer Walton.
Hun fastslår at du – det vil si brukeren – skal slippe å få et handikaptoalett når du er 60 år og ikke trenger det, og at badet ikke skal se trist ut selv om du er funksjonsnedsatt:
– Du skal få det vakre badet som du har lyst på!
Skal vare lenge
– Det er derfor vi har fått DIP-midler. Dette er bærekraftig både miljømessig og sosialt, sier hun. Da tenker hun ikke bare på at det er inkluderende, funksjonelt og estetisk, men også at det kan vare i lang tid.
– Vi prøver å fylle gapet som finnes i dag mellom estetikk og funksjonalitet. Mange vil gjøre det, men det har ikke blitt gjort, sier hun.
– Vi har holdt på med produktene våre i 20 år og hatt samtaler med brukere og pleiere. Vi er veldig selvsikre på at vi vet hva markedet trenger på badet. Men så har vi kanskje ikke lagt til dette elementet med design. Vi har vært på «dette kan vi få til», men ikke «sånn kan det se ut», ifølge Walton.
Også prefabrikkering
Etter at Bano ble en del av et konsern sammen med kjente hjelpemiddelprodusenter, mener hun at baderomsprodusenten har lært mye mer om sluttbrukerne og hjemmemarkedet.
– Hvis de vil ha et tilpasset toalett i hjemmet, så vil de kanskje ikke ha de samme som innkjøperen på et sykehjem.
En annen av bedriftene i Bano-familien, Probad, bygger prefabrikkerte bad.
– De fleste som prefabrikkerer, driver i så stort volum at det blir «one size fits all», men vi masseproduserer skreddersydd. Hvis du skal inn på store bygninger i dag, har vanligvis ikke alle badene samme størrelse, sier Lisa Strøm Walton.
• Også Jets Vacuum og Brødrene Dahl har fått innovasjonsstøtte fra Doga.