VARME
– Vi skal doble markedsandelen vår på gulvvarme
LILLESTRØM: Armaturjonsson lanserer et nytt gulvvarmesystem. Et nøkkelord er pris, og her er de ikke redd for å sette seg hårete mål.
Administrerende direktør Thorn Fredrik Hemsen i Armaturjonsson har ingen problemer med å snakke fram deres splitter nye produkt.
Det nye produktet kalles Armaturjonsson Gulvvarme, og her er både rør og fordeler blitt skiftet ut. Fordelerne kommer i et utvalg fra to til 15 kurser, og leveres ifølge Armaturjonsson med kuleventiler, albue, endesett med lufteventil og slangetilkobling.
Fordelerne er nå i tillegg uavhengige av rørdimensjon, slik at det skal gå an å kombinere ulike rørdimensjoner.
Må være konkurransedyktige
Så hvorfor satse på akkurat dette produktet og hvorfor nå?
Ifølge Thorn Fredrik Hemsen, er svaret enkelt. Han mener den største konkurrenten til alle i hans bransje er varmekabler og folie.
– Vår bransje må ta en større andel av markedet, og da må vi ha riktige produkter, riktige prisnivåer, og det skal være enkelt og trygt å montere, sier Hemsen.
Han legger til at varmemarkedet er veldig prissensitivt på pris og særlig nå når markedet har gått nedover med konjunkturene.
Hemsen legger til at bransjen, med hans ord, «har overlevert» noe i kvalitet på gulvvarmerør. Han peker blant annet på at det i dag brukes TX-rør som tåler 90 grader, til et varmeanlegg som går opp til 40-45 grader.
– Litt overkill, er det det du sier?
– Jeg vil kalle det «over-engineered». Fra vårt synspunkt er saken enkel: Vi må ha kvalitetsriktige løsninger og de må også være konkurransedyktig på pris. Det mener vi at vi har med dette systemet, sier Hemsen.
Må tilpasse seg etter 20 år
Hemsen legger til at dette produktet også er et svar på en utfordring som selskapet har hatt en stund.
– Vi har hatt suksess med Sanipex-koblingen, men etter 20 år har vi skjønt at vi må tilpasse oss markedet, sier han.
For ifølge direktøren synes markedet det er helt fint å ha en euro-konisk kobling og ikke Sanipex-kobling. Og det er noe de har tatt innover seg.
– Dette er en markedstilpasning, både på teknikk, men også på pris, sier Hemsen.
Detaljer, logistikk, hårete mål
Arbeidet med det nye produktet har ifølge Hemsen vart noen år, og det å lansere et nytt produkt er en omfattende jobb.
– Det er en stor jobb. Det handler om å finne de rette samarbeidspartnerne som matcher bra med oss, men som vi også ser at det kan tilføre våre felles kunder en verdi i de produktene vi selger. Det er en jobb med masse detaljer, det er logistikk, det er grossister, vi skal lage tekniske håndbøker, du skal gjøre markedsføring og du skal informere alle kundene om at vi gjør en endring. Det er en god del jobb, sier han.
– Så hva er ditt håp for dette produktet og fremtiden?
– Vi har sagt internt at vi skal minimum doble vår markedshandel for gulvvarme, sier Hemsen.
– Og det sier du nå også offentlig?
– Ja, det står jeg for. Vi må sette oss noen konkrete og målbare mål og vi er nødt til å vokse, avslutter administrerende direktør Thorn Fredrik Hemsen i Armaturjonsson.