BEDRING: Leif Øie i GK er opptatt av at skolene må få bedre inneklima og at det går an å få mer inneklima ut av de små pengene som kommunene har.

VENTILASJON

GK-direktøren lanserer krav om å logge inneluft

ARENDAL: Luftkvalitet og temperatur bør logges. Inneklimadoktor og GK-direktør Leif Øie mener at slik logging må bli et pålegg i norske skolebygg.

Published

Ingen andre bygg i bruk har så dårlig inneklima som skoler og barnehager. 

– Det er et betydelig problem. Vi trenger mer forskning på hva effekten er for barna. Det at vi ikke vet hva effekten er, gjør at det ikke blir prioritert høyt nok, mener Øie.

Merker at det er dårlig

Han er divisjonsdirektør for entreprise i GK, og han har også en doktorgrad i inneklima fra NTNU. Nå konstaterer han at kunnskapen ikke når så langt.

– Vi vet noen grunnleggende, fundamentale ting som kan iverksettes. Vi vet at en av tre ansatte opplever at inneklimaet er dårlig, og at halvparten av dem igjen peker på at det har med luftkvalitet og temperatur å gjøre. Det er mulig å handle nå uten å ha veldig mye faktagrunnlag, sier han.

De lokale forskjellene er store. Leif Øie er glad for at noen får det til, men langt fra alle. Han vil ikke henge ut noen spesielt, men bruker en skole i Bergen som eksempel.

– Kommunen fikk god informasjon om at tilstanden på skolen var svært dårlig. Det tok fem år, så kom det en ny tilstandsrapport som gjentok det samme. Så gikk det enda noen år, og til slutt ble skolen hasterehabilitert gjennom en ferie fordi alternativet ellers var å stenge den. Fungerer tilsynsapparatet når det er sånn? spør han.

Temperaturkontroll

Øie konstaterer at det er veldig store forskjeller i hvor mye av kostnadene ventilasjonen står for når et bygg skal rehabiliteres. 

– Hvis du totalrenoverer, står gjerne ventilasjonen for kanskje 15 prosent av totalkostnadene. Men i dette eksempelet var det ikke store kostnader, så det burde vært greit å prioritere også innenfor stramme kommunale budsjetter, sier han.

Barn i skolene har fått bedre vern, sier han, men han kan tenke seg et helt nytt krav:

– Det er stilt krav til noen sentrale indikatorer på om inneklimaet er bra eller dårlig. Høy temperatur betyr også normalt høyere konsentrasjon av forurensning. Har du temperaturkontroll, har du ofte kontroll på luftkvaliteten. Men jeg savner et krav om at du faktisk må logge dette, sier han.

Ferdsskrivere

Da trekker Øie parallellen til ferdsskriveren i et fly. Krasjer flyet, så kan du finne ut hva som skjedde.

– Vi har ingen slike ferdsskrivere i skolebygg. Det får dure og gå, og når det krasjer, så får vi ikke vite hvorfor. Hvis vi stiller krav til å logge, så kan tilsynsmyndighetene se hvordan det har vært, sier han.

Inneklimaforsker Sverre Bjørn Holøs hos Sintef fastslår at lærere og elever har fått mindre ansvar for å lufte og skru varmen opp og ned. Det er overlatt til de tekniske systemene på skolen. 

– Men de virker ikke alltid. Hadde de alltid virket, ville det ikke vært nødvendig å gjøre som Leif sier. Det er mange som yter mye mindre enn de kunne gjort, sier han.

Lærerstøtte

Ekspertene får støtte av Christian Evenshaug, som er sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet. Han kritiserer det at kommunene kan føre tilsyn med seg selv.

– Da Helsetilsynet sjekket ut 51 kommuner, ble det konstatert lovbrudd i 42. Det mest alvorlige var at hver fjerde kommune ikke førte noe tilsyn i det hele tatt. Dette kommer lokallagene i Utdanningsforbundet til å følge med på, lover Evenshaug.

Powered by Labrador CMS