ARBEIDSLIV
I tøffe tider tok Simen jobben ulønnet
NANNESTAD: I tøffe tider stiller rørleggeren opp. Simen Smaadal tok på seg gratisjobber for å hjelpe vanskeligstilte i bygda.
Han lever fremdeles på kundene fra den tiden han monterte oppvaskmaskiner for Skousen. Men det ble nye kunder takket være oppmerksomheten rundt at han hjalp naboene gratis i en tung tid, også. – Jeg liker å kalle meg husrørlegger, sier Simen Kristoffer Smaadal.
Tunge tider
Sammen med samboeren Line-Charlotte Riis Johansen driver han Riis-Smaadal Rørleggerbedrift. I en rolig periode i vår bestemte de seg for å stille opp gratis for å hjelpe dem som slet tyngst med økonomien.
– Vår bedrift har nå noe ledig kapasitet, og vi føler for å hjelpe vanskeligstilte i bygda vår, skrev de i en Facebook-gruppe som fungerer som oppslagstavle for hjembygda Nannestad.
– Vi fikk god respons. Flere lokalaviser tok kontakt, så det var veldig bra profilering, også, forteller Smaadal. Han har fått betalte oppdrag som resultat av oppmerksomheten.
– Så var jeg hos fire forskjellige familier, forteller han.
Ekspansjonskar
– Den ene jobben var et sted der mor i huset er kronisk syk og sliter med å gå i trapper. Hun lurte på om jeg kunne få lagt opp til en vaskemaskin på badet i andre etasje. Jeg måtte flytte en gammel 120-innredning med overskap fem centimeter for å få den inn. Det var en dagsjobb som forenklet hverdagen hennes betraktelig, forteller Smaadal.
– Så har jeg vært hos en eldre dame som hadde fått ny varmtvannsbereder for noen år siden, men ikke fått inn ekspansjonskar. Det er den vanligste feilen som gjøres i hjemmene nå. Der sto sikkerhetsventilen og blåste ut for fullt og hadde gjort det lenge, samtidig som det var vannmåler på hovedvanninntaket. Jeg byttet sikkerhetsventil, monterte et ekspansjonskar og byttet en kjøkkenkran samtidig, sier han. I tillegg fjernet han radiatorer hos to barnefamilier.
Forsiktig med regningene
Han forteller at han også generelt prøver å unngå å ta for godt betalt når han kommer hjem til kunder som ikke sitter med de store inntektene.
– Ja, du skal overleve selv, men jeg har sett flere tilfeller av overfakturering fra rørleggere. Jo mer ufaglært du er, jo høyere ser det ut til at du er i pris, sier han.
Riis-Smaadal beskriver det firmaet gjør, som å klippe sauen – ikke flå den. Skal du bli bygdas egen rørlegger, så gjelder det å føre en nøktern linje.
– Jeg har inntrykk av at hvis jeg har vært hjemme hos noen, så blir jeg lagret i telefonen. Førsteinntrykket er viktig, sier han.
Bar oppvaskmaskiner
Da han startet selvstendig for fem år siden, begynte han med å montere oppvaskmaskiner for Skousen.
– Jeg var i ti hjem i uken, kontrollerte røranlegget og kom med anbefalinger. Det tok på å bære den nye oppvaskmaskinen opp og den gamle ned. Det var en påkjenning på kroppen, konstaterer Smaadal.
– Men jeg sanket kunder, og dem lever jeg på fortsatt. Det er snakk om at jeg monterte en oppvaskmaskin, og så ringer de to år senere og har et baderom som skal pusses opp. Da får jeg den jobben og bygger kundetreet, sier han.
Den dag i dag satser han spesielt på kjøkken. Han samarbeider med kjøkkenforretninger og kjøkkenmontører som anbefaler ham til kunden.
– Det er sånn jeg liker å ha det. Jeg skal ikke fakturere gjennom andre og fordyre det for kunden. Det er en uting. Og så har jeg merket at når det skal faktureres gjennom andre, så må fakturaene nesten alltid sendes to ganger, sier Simen Kristoffer Smaadal.