TOGOSVINDLET: Han fikk pengene etter et halvt år, mens kunden må gå rettens vei for å få tilbake pengene. Det første oppgjøret til Knut Morten Haug og Allservice Solør havnet i Afrika.

SVINDEL

Pengene som rørleggeren skulle hatt, havnet i Afrika

FLISA: Rørleggeren fikk ikke betalt for oppdraget. Pengene som skulle vært på Flisa, havnet i Togo. Nå er mellommannen dømt, men pengene har fremdeles ikke kommet til rette.

Publisert Sist oppdatert

Kunden og rørleggeren trodde de skrev eposter til hverandre. I virkeligheten kommuniserte begge med hackere som prøvde å lure til seg penger.

Stor jobb

– Det var en kjempebra jobb for oss, sier Knut Morten Haug. Han eier og driver Allservice Solør.

Til slutt fikk han betalt for en jobb han gjorde for Flisa Camping i fjor. En jobb som kunden allerede hadde betalt for én gang, men til feil konto.

– Det var en jobb til 8-900.000 kroner. En stor jobb for oss: Et digert servicehus med gulvvarme, sier Haug.

Allservice hadde en omsetning på 7,7 millioner i fjor.

Han kjenner godt B Holmen Eiendom, søsterselskapet til Flisa Camping. Derfor reagerte han ikke da han purret på noen av regningene og fikk svar om at rette vedkommende var på ferie, men skulle ta tak i det så fort hun kom tilbake.

Falsk epostadresse

– Det var da det begynte. Så sitter hackerne bak og sender ut purringer til dem med andre kontonummer. De har opprettet en falsk adresse og forteller at vi har byttet konto, sier Knut Morten Haug.

Den gangen hadde bedriften gmail-adressen «allservicesolor». Hackerne la på en s og skrev til B Holmen Eiendom fra den ganske like gmail-adressen «allservicessolor».

– Enden på visa ble at vi sitter og kommuniserer med hackerne og hackerne sitter og kommuniserer med B Holmen Eiendom, forteller Haug.

Dataekspertene som han har brukt, sier at det ikke har vært noe innbrudd i systemene til Allservice.

– De måtte sitte enten på linjen eller på systemet til B Holmen Eiendom, ifølge mine datakyndige, sier han.

Mellommann dømt

Resultatet var at oppgjøret, 546.000 kroner, først ble sendt til en 75-åring i Østfold. Han fungerte som mellommann, holdt igjen 70.000 kroner og sendte resten til Togo.

Ifølge forklaringen til 75-åringen har han hatt kontakt med en nordmann som bor i Togo, men driver forretninger også fra et kontor i Brussel, i mange år. Nå skulle han formidle penger for tørrfisksalg til denne nordmannen i Togo. Men pengene, de kom fra B Holmen Eiendom, uten at mellommannen reagerte på navnet på betaleren.

I Østre Innlandet tingrett er mellommannen dømt til 75 dager betinget fengsel, en bot på 20.000 kroner og inndragning av de 70.000 kronene han skulle tjent på å stille kontoen sin til disposisjon for svindelen. Pengene som ble sendt til Togo, derimot, er ikke kommet til rette.

Etterforskes ikke

– Du blir helt hjelpeløs. Jeg gikk til politiet for å anmelde dette, men juridisk var det ikke vi som var svindlet. Det eneste jeg kunne gjøre, var å anmelde identitetstyveri, og det gidder ikke politiet å bruke så mye som et eneste sekund på, sier Knut Morten Haug.

Han forteller at en falsk epost som så ut som den kom fra Drifti – datasystemet til Rørkjøp – ble sporet til en IP-adresse i California og peker på at den dømte mellommannen har slektninger der.

– Politiet visste hvor IP-adressen var, men det var i utlandet, så det var helt uinteressant. Her kunne fem arbeidsplasser vært borte på grunn av dette, ifølge Haug.

Ventet seks måneder

Han kritiserer også bankene og mener at hvitvaskingen burde ha vært stoppet der.

– Det tok seks måneder før vi fikk pengene våre, og det ble dyrt. Det endte opp med at vi fikk purrerenter på regningene våre, brukte kassakredittene fullt opp, og det lille vi kanskje skulle ha tjent på denne jobben, er borte igjen for lenge siden. Men vi fikk pengene våre, sier han.

I ettertid har han byttet ut epostkontoen, men ellers ikke gjort så mye annet enn å sette på tofaktorautentisering.

– Da dette først skjedde, var det veldig bra å være i Rørkjøp, opplevde Knut Morten Haug.

Utsatt for svindel? Dette bør du gjøre

Kontakt lokalt politi

  • Det er viktig at du anmelder forholdet til politiet så fort som mulig. På internett forsvinner spor fort. En god start på etterforskningen kan bety mye for saken din.
  • Du kan ikke anmelde på nett. Finn ditt nærmeste politi. Vi anbefaler deg å ringe og forklare hva som har hendt. Avtal når du kan komme og anmelde forholdet. Det er også mulig å møte direkte opp hos ditt lokale politi for å anmelde.
  • Hvis du er usikker og har spørsmål rundt dette, send gjerne en melding til en av politiets nettpatruljer.
  • Hvis du er utsatt for svindel, anbefaler vi deg i tillegg å kontakte banken din og forsikringsselskapet ditt. Har overføringen av penger nettopp skjedd? Ring banken umiddelbart og forsøk å stanse overføringen.

Tegn på at du kan være rammet

  • Du mottar regninger for produkter du ikke har bestilt.
  • Du ser transaksjoner eller bevegelser på fakturaen til kredittkortet ditt som du ikke kjenner igjen.
  • Du mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha spurt om dette.
  • Du mottar varsel om at adresseendring er mottatt.
  • Du mottar telefon eller brev om kjøp du ikke har gjort.
  • Du mottar gjenpartsbrev av kredittsjekk uten at du har kjøpt noe som gjør dette nødvendig.

Slik sikrer du spor

  • Det er nyttig om du sikrer informasjon om all kommunikasjon, brukerkontoer og overføringer av filer eller penger. Det er ulike måter å sikre informasjon på. Hva som er best, kommer an på hva du skal sikre. Her er tre eksempler på sikringsmetoder:
  1. Trykk på «Print screen» på tastaturet. Datamaskinen tar bilde av det som er på skjermen. Dette kaller vi et skjermbilde.
  2. Trykk på alternativet «Skriv ut». Velg alternativet for å skrive ut i PDF-format.
  3. Kopier gjerne lenker eller lengre tekster inn i et tekstdokument.

    Hvorfor anmelde?

    • Det er viktig å anmelde all datakriminalitet og bedrageri til ditt lokale politi. Politiet vil vurdere om vi skal etterforske saken. Datakriminalitet og bedrageri er utfordrende å etterforske, og ikke alle saker blir løst. Det er likevel viktig å registrere sakene med all dokumentasjon som kan bety noe for sakene.
    • Hver enkelt sak kan bli del av en større etterforskning i fremtiden – i Norge eller i utlandet.
    • Til sammen gir sakene viktig informasjon som kan være med på å stoppe den kriminelle aktiviteten.

Kilde: Politiet

Powered by Labrador CMS