Hvilken type annonsering passer best for din bedrift?
Å nå hele målgruppen på ett sted er nærmest umulig. Det er derfor ofte kombinasjonen av kanaler som gir god effekt for en kampanje. Men hva skal man gjøre i de ulike kanalene? Les dette før du bestemmer deg for hvordan type annonsering du skal gå for til din bedrift.
Definer disse tre punktene før du bestemmer deg for hva slags type annonsering du skal gå for til din kampanje.
1. Hva er målet og budskapet?
Hva ønsker du å oppnå med annonseringen? Dette er viktig å definere både for å finne ut hvordan man skal annonsere og for å kunne måle effekten i ettertid. Budskapet formes ut fra målet.
Typiske mål kan være:
- Økt salg i kampanjeperioden
For eksempel: "Vi ønsker å selge 200 maskiner i løpet av 14 dager"
- Økt trafikk inn til nettside
For eksempel: " Vi ønsker å øke trafikken på nettsiden vår med 1.000 brukere
- Økt kundebevissthet
For eksempel: "Vi ønsker at målgruppen vår skal se at vi selger maskiner"
- Langsiktig merkevarebygging
For eksempel: "Vi ønsker at målgruppens skal vite at vi selger kvalitetsmaskiner til bransjen"
- Nå ut med en beskjed
For eksempel: "Vi vil informere om at vi åpner ny butikk i Oslo"
- Informere om en produktnyhet
For eksempel: "Vi ønsker å fortelle at vi har en ny maskin med helt unike egenskaper"
Er veien til målet tungt, avansert og krever mer innblikk, eller er kan det oppnås ved å fortelle budskapet på en enkel måte? Dette, samt produktet eller tjenestens egenskaper, pris og målgruppens merkebevissthet vil spille en rolle for valg av annonsering.
2. Hvem er målgruppen?
Hvem ønsker du som mottaker av budskapet? Sannsynligheten for at hele målgruppen liker best å benytte seg av en kanal er svært liten, derfor er det ofte optimalt å gå for en miks av kanaler. De ulike kanalene krever forskjellige formater og vil fange brukerens interesse på ulik måte. Samle mest mulig informasjon om målgruppen din, slik at annonseringen kan skreddersys målgruppen.
3. Hva er ditt budsjett?
Hva du har av budsjett er med på å forme kampanjen. Det er ingen hemmelighet at annonsering koster penger. Men dersom man gjør en grundig prossess i forkant av annonseringen, skal den gi tilbake. Hva bør du prioritere og hva har du råd til å unnlate? Og hva kan du produsere av materiell selv, og hva må du ha hjelp til? Se på målgruppen din og gjør en vurdering av hvem i den det er viktigst å nå – prioriter.
Type annonsering
Som forening, forlag og en av bransjens ledende nyhetsdistributør har NemiTek et godt utvalg av kanaler for å nå ut med ditt budskap.
NemiTek tilbyr synlighet i ulike former:
- Displayannonser på nemitek.no
- Displayannonse i NemiTeks nyhetsbrev
- Printannonser i våre fagblader: Norsk VVS, Rørfag, Byggdrifteren, Kulde og varmepumper, Norsk Energi og Maleren
- Innholdsmarkedsføring: artikkel, bilder, video, podcast
- Kurs, webinar og arrangementer
- Sponsoravtaler
Stillingsannonser
- Deling i våre sosiale medier-kanaler: Linkedin, Facebook, Instagram
- Hvem Leverer Hva
Egner seg best: Når man ønsker høy synlighet og budskapet kan fortelles på en enkel måte.
Egner seg best: Når man ønsker å nå målgruppen i lesemodus - utforskermodus og ønsker mange klikk.
Egner seg best: Når man ønsker bevisstgjøring og merkevarebygging.
Egner seg best: Når budskapet er mer avansert og krever mer overbevisning
Egner seg best: Når målet er å fordype målgruppen i egne produkter/tjenester
Egner seg best: Når man ønsker synlighet på en spesifikk begivenhet og for merkevarebygging
Egner seg best: Når man skal ansette og søker kompetanse i bransjen
Egner seg best: Når man ønsker å nå enda bredere med innholdsmarkedsføring og stillingsannonser
Egner seg best: Når man ønsker synlighet og en "top of mind"-posisjon, samt at potensielle kunder skal ta direkte kontakt for oppdrag.
Vi kan også bistå med produksjon av alt annonsemateriell. Ta kontakt med vår medierådgiver om du trenger tips eller hjelp til å fordele ditt budsjett. Vi lager gjerne en god pakkeløsning for din annonsering.