En god displayannonse er nøye gjennomtenkt. Se gjennom at alle punkter er sjekket av før du sender inn din annonse til publisering.

Tenk på dette når du lager en displayannonse

En displayannonse/bannerannonse har et høyt visningspotensiale, men det er likevel ikke gitt at alle brukerne legger merke til den. Benytt denne sjekklisten før du sender inn annonsen din til publisering - for best mulig resultater.

Publisert Sist oppdatert

1. Tydelig budskap 

Hva er målet med annonseringen? Ofte er det mye man ønsker å si, men dersom det blir for mye elementer og tekst, vil det oppfattes som støy for hovedbudskapet. Vært kort og konsis slik at budskapet kommer tydelig frem.

2. Tydelig avsender

Har bedriften din en visuell profil? Hvis ikke, skaff en! Logo, fargebruk, fonter og andre gjenkjennelsesmomenter gjør at målgruppen umiddelbart kan se hvem som annonserer/er avsender av budskapet. Ved å ha "regler" og en viss struktur i oppbygging av bannere vil det også være enklere å produsere et banner fra gang til gang, da dette vil fungere som en slags mal.

3. Call to action

Hva ønsker du at målgruppen skal gjøre, hva er målet? Dersom man annonserer for økt merkekjennskap er det kanskje ikke like viktig at målgruppen trykker seg inn på nettsiden som det er om man kjører i gang en kampanje for å øke salget for et produkt. Tenk gjennom hva målet er og oppfordre målgruppen til å gjøre noe med en "call to action", for eksempel en knapp som sier "Les mer her", "Kjøp her", eller en direkte oppfordring til å ta kontakt på telefon eller e-post.

4. Annonse i tråd med kampanje og landingsside

På lik linje som at banneret bør være i tråd med bedriftens visuelle profil, bør banneret være i tråd med kampanjen og landingssiden. Det vil si at man uavhengig av hvilket format og kanal man ser annonsen, vil man raskt kunne se hvilken kampanje banneret tilhører. Landingssiden, som er siden man kommer inn på etter å ha trykket på annonsen bør også rakst vise at man har kommet inn på rett side. Man trykket på banneret for noe spesifikt, og dette bør man finne veien til raskt. 

5. Tilpass formatet

Det er mange plasseringer å velge mellom når man skal kjøpe annonser, og de ulike plasseringene krever ulike formater. Pass på å ikke fyll banneret med alt for mange elementer slik at budskapet ikke kommer tydelig nok frem. Mobilbannerne har ofte mindre plass enn banneret du ser på desktop. Pass på å komprimere mobilbanneret på en god måte - kanskje er det noe man kan kutte? Det kan også være lurt å tenke på hvilken modus brukeren er i 

Les mer om de ulike annonseformatene her.

6. Snakk til målgruppen

Hvem er banneret ment til? Dersom du ønsker å nå ut til studenter bør kanskje banneret se litt annerledes ut enn om du snakker til en seniorrådgiver? Og kanskje har rørleggere en annen humor enn energirådgiveren? Jo bedre kjennskap du har til målgruppen, jo lettere er det å bruke kunnskapen om dem til å kommunisere best mulig med dem. 

7. Gode bilder

Et bilde sier mer enn tusen ord, så velg bilder med omhu. Bilder på banneret kan si utrolig mye sammen med litt tekst, og kanskje også gjøre det mulig å kutte en hel del tekst. Velg gode bilder som fanger oppmerksomheten til målgruppen og som oser kvalitet. 

8. Skap oppmerksomhet blant mye annet innhold og inntrykk

Et bilde kan skape mye oppmerksomhet, men tenk også gjennom fargebruk og kontraster. Kanskje er det også mulig å tilføye noen bevegelsesmomenter/animasjon i annonsen slik at øyet naturlig faller bort på banneret. Se gjennom nettsiden og plasseringen banneret skal ligge på. Hvordan kan du best mulig stjele oppmerksomheten derfra? 

9.  Engasjerende og korrekt språk

Vi har allerede vært inne på å det er viktig å snakke til målgruppen. Gjør det på en engasjerende måte! Hva trigger målgruppen? Ta i bruk virkemidler for å nå ut med budskapet: spill på følelser, humor, interesser, ta opp problemstillinger eller lokk med uimotståelige tilbud. 

Uansett innhold – husk å ha et plettfritt språk. Skrivefeil og dårlig språk gir inntrykk av en useriøs avsender, og i verste fall en oppfattelse om at det hele er spam.

10. Kreativitet

Lek med språket. Lek med bilder og språket sammen - hvordan kan disse to utfylle hverandre? Skill deg ut på en god måte, vær original. Så lenge kreativiteten er nøye gjennomtenkt og innenfor visse rammer kan annonseringen bli til gull. 

Gode displayannonser er svært effektive. Trenger du bistand med produksjon? Ta kontakt for tilbud og rådgivning

Powered by Labrador CMS