SanSwiss etablerer seg i Norge
VVS-nestor tar sats med sveitsisk kvalitet.
Den sveitsiske dusjprodusenten SanSwiss etablererer seg i Norge og Skandinavia. I spissen står mangeårig nestor i VVS-bransjen, Yngve Pettersen.
Dusjene fra SanSwiss er både utbyggerens, arkitektens og rørleggerens drøm. Med uendelig mange størrelser, designvarianter og tilpasninger med skreddersøm etter mål og behov, er dusjprogrammet så godt som komplett. Ikke minst er dusjene monteringsvennlige og i høy, sveitsisk kvalitet. Den kontinentale stilen appellerer til mange.
Kunne ikke si nei til et så bra konsept
- Jeg hadde ikke lyst til å gi meg i VVS-bransjen riktig enda, og da mangeårig samarbeidspartner Urs Gasser, General Manager i Sanswiss, ringte meg på slutten av fjoråret og spurte meg om å jobbe med å etablere kvalitetsmerket i Norge og Skandinavia, var svaret ubetinget “ja”.
Yngve Pettersen (67) er godt kjent innenfor VVS. Han og tidligere kompanjong Børre Haugen kjøpte baderomsleverandøren VVS Marketing AS i 1985. Sammen bygde de opp selskapet til en betydelig aktør frem til tiden var inne for å selge i juni 2014. Etter noen år hos annen baderoms produsent, startet Pettersen opp som koordinator for et nytt kvalitetsmerke i Norge. Nå satser han videre med SanSwiss.
- Gjennom min yrkeskarriere i VVS-bransjen har jeg hatt stor glede av å skape og utvikle god business sammen med andre. Jeg har møtt mange dyktige og genuint interesserte og engasjerte mennesker, og det er spennende å fortsatt få jobbe med dem i SanSwiss, forteller Pettersen.
Han er kjent for å sette sammen gode team.
Sveitsisk kvalitet
SanSwiss ble etablert i 1999 av Ronal Group, som er en ledende produsent av aluminiumsfelger for biler og nyttekjøretøyer. Ronal Group så mulighetene i å utvide produksjonslinjen til å også omfatte dusj. Hovedkontoret til SanSwiss ligger i Härkingen, Sveits. SanSwiss har produksjon i 3 europeiske land og salgsaktiviteter i 20 land.
I mai 2019 åpnet et helt nytt produksjonsanlegg og logistikksenter på til sammen 18000 kvm og et topp moderne showroom i Jičín i Tsjekkoslovakia. Det nye anlegget gir både økt produksjonskapasitet og kortere leveringstid. Med dette er SanSwiss klare til å satse ytterligere.
Bedre Baderom AS importør i Norge
- Vi har valgt Bedre Baderom AS som importør i Norge, og skal bistå dem med å bygge opp et forhandlernett. De vil jobbe direkte med noen kjedekonstellasjoner, baderomsbutikker, entreprenører og utbyggere, sier Pettersen.
Med på laget har Pettersen hele markeds- og salgsapparatet i SanSwiss. Bedre Baderom AS vil håndtere alt fra salg og bestillinger, lager og markedsføring.
- Vi har bygd opp salgsorganisasjonen vår i Trondheim, og selger til forhandlere over hele landet, forteller salgssjef Frode Tofte i Bedre Baderom AS.
Tofte (42) ble nærmest født inn i VVS-bransjen, i og med at hans far drev rørleggerbedriften Fauske Rør AS i mange år. Han utdannet seg til rørlegger og fikk interessen for synlige varer da han jobbet hos rørleggerbedriften Setsaas. Tofte var distriktssjef i VVS Marketing AS og jobbet deretter som salgssjef i firmaet som kjøpte VVS Marketing AS.
ISH-messen i Frankfurt tidligere i vår var startskuddet for SanSwiss-satsningen i Norge.
Showroom midt i Trondheim sentrum
Midt i Trondheim sentrum har Bedre Baderom AS laget et showroom hvor de presenterer et bredt utvalg SanSwiss dusjer. I tillegg til dusjer fra SanSwiss har Bedre Baderom armatur, badekar, møbler og toalettseter i sortimentet for å kunne tilby et mer komplett tilbud til forhandlerne.
- Vi inviterer gjerne kundene våre til showrommet. slik at de kan ta og føle på SanSwiss-kvaliteten selv. De må gjerne prøvemontere dusjene. Det er få andre leverandører som har samme spenn i dusjsortimentet, forteller Tofte.
Norge og Skandinavia er et attraktivt marked
SanSwiss velger å gå inn i Norge og Skandinavia siden byggeaktiviteten er høy.
Nye, norske nettsider er på plass, sammen med mye annet markedsføringsmateriell. Dusjene til de første prosjektene er allerede bestilt og levert.
- Produktene våre fyller de strengeste europeiske kvalitetskrav og leveres i alle prisklasser, er lettmonterte og har et kontinentalt design. Interessen for satsningen vår viser at det norske markedet er klar for en ny merkevare som bygger på sveitsisk kvalitet produsert i Europa, sier Pettersen.