BORETTSLAG: Hele borettslaget til Bate hadde installert lekkasjestoppere. Kunden som fikk retning på 17 000 for å bytte batterier, reagerer på at brosjyrene ikke informerte om batterier og skifting.

SANITÆR

Krevde 17 000 kroner for å bytte batterier

STAVANGER: Rørleggeren ville ha 17 000 kroner for å bytte to batterier til en lekkasjestopper og ba om helgetillegg på en onsdag. – Jeg var helt sjokkskadet, sier kunden.

Published

Plutselig stoppet vannet i boligen i Stavanger.
– Vi fikk installert Flowstop i alle husene i borettslaget mitt for cirka et år siden, forteller Anne Helene Torp.

Ringte første rørlegger

Hun prøvde å få i gang vannet igjen selv, men uten resultat. Så kontaktet hun rørleggerfirmaet som hadde installert lekkasjestopperne. Men da var klokken blitt 18, så da hadde firmaet stengt for kvelden.

– Jeg ringte første rørlegger jeg fant i telefonkatalogen. Han kom og krevde 6000 kroner på stedet, sier Torp.

Det viste seg at det var batteriet til lekkasjestopperen som hadde gått.
– Rørleggeren hadde ikke batterier i bilen, men han fikk i gang vannet. Han spurte om jeg ville ha med to ekstra batterier. Så kom han tilbake etter noen dager med fire batterier til 350 kroner per stykk, forteller hun.

6000 for å rykke ut

Da regningen kom, lød den på 11.031 kroner. Altså kom hele jobben på 17.031, etter at hun hadde betalt 6000 på stedet. Blant annet var det ført opp helgetillegg på 4000 kroner, for en jobb på en onsdag.

– Jeg var jo sjokkskadet, sier Anne Helen Torp.

Da hun klaget, fikk hun vite at firmaet alltid tar 6000 kroner for å rykke ut. Så kommer arbeid og materiell i tillegg.

– Uhyrlig regning

– Han skulle sende ny faktura. Den fikk jeg aldri. Men så fikk jeg purring på en ny regning, sier hun.

Den nye regningen lød på 4231 kroner.
– Jeg synes fortsatt at 10.231 kroner er en uhyrlig regning for et kort rørleggerbesøk. Rørleggeren som hadde installert Flowstop, sa at dette hørtes helt «crazy» ut. En nabo hadde ringt til produsenten av Flowstop, og de sa at dette er regelrett ran, sier Anne Helene Torp.

Hun er også kritisk til at hun ikke fikk vite noe om batteriene hverken i brosjyren på produktet eller i informasjon på nett. Hadde hun fått det, regner hun med at hun ikke hadde trengt å ringe etter rørlegger i det hele tatt.

NemiTek har intervjuet daglig leder i rørleggerselskapet som utførte jobben. Daglig leder trakk tilbake uttalelsene som ble gitt i intervjuet, før saken ble publisert.

Powered by Labrador CMS