TJENER: Gry og Gunnar A. Ludvigsen skal ikke under 15 prosent i årsresultat.
TJENER: Gry og Gunnar A. Ludvigsen skal ikke under 15 prosent i årsresultat.

Over 100 prosent produktivitet

Rørleggerne er oppe i godt over 100 prosent produktivitet. Samtidig har ny salgsavdeling skaffet Rørlegger Sentralen 11 nye rammeavtaler på bare noen uker.

Published

– Produktivitetsbonusen vår gjør at du hopper opp i timelønn når du er mer produktiv, forteller Gunnar A. Ludvigsen på Rørlegger Sentralen.

Det har virket. Her har både rørleggerne så god oversikt at de reiser rett fra jobb til jobb uten å gå innom kontoret og sjekke hylla.
– Hittil i år har vi null prosent sykefravær, forteller markedsansvarlig Gry Ludvigsen før hun går gjennom produktivitetstallene fra den siste uken.

– Denne rørleggeren har vært 114 prosent produktiv, han her har 116, her har vi en som var 121 prosent produktiv, sier hun.

– Snittet er 98 prosent produktivitet, og det er inkludert lærlingene.

– Når vi får utfakturert mer enn de timene som måneden består av, er det fordi gutta jobber smart. De gidder ikke å sette seg til og spise pølser, sier Gunnar A. Ludvigsen.

Kartlegger hos kundene

Rørlegger Sentralen har byttet hjemmeside og fornyet logoen. Og ikke minst er det blitt ny programvare for å følge opp kundene og skikkelig registrering av hva kundene faktisk kan komme til å trenge hjelp med.
– Vi har begynt med kartlegging. Hva er det kunden har? Utekraner, bereder i kjelleren, radiatorer i hver leilighet, rottesperre på avløpet – alt det der er ting som bare står og rusler helt til det ikke fungerer, sier Gunnar A. Ludvigsen.

Nå vil alle med utekraner få melding 1. oktober: «Hei, husk å stenge de tre utekranene på bygget ditt». På andre tidspunkter kommer det påminnelser om å smøre rottesperre eller vedlikeholdsspyle avløp.
– Vi skal sørge for at kunden slipper å tenke på det. Vi ivaretar problemet før det oppstår hos dem, sier han.

Savner SMS

Der han savner bedre systemer, er hos Cordel:
– Når vi har sagt at vi skal til en kunde fra åtte til ti fredag, da burde det gått ut en tekstmelding dagen før. Sånn som tannlegen gjør. Jeg fatter og begriper ikke at det ikke skal være mulig.

Oslo-bedriften har opprettet sin egen salgsavdeling, også. Så fort de to selgerne kom i gang, tok det bare tre ukers tid før 11 nye rammeavtaler var på plass. Noen sameier og borettslag inngår rammeavtale for første gang. Andre har avtale fra før med en av konkurrentene.
– Hvis det går sånn som jeg ser for meg, har konkurrentene god grunn til å frykte oss, sier sjefen.

Spanderer mesterbrev

Det fører til at det trengs folk.
– Vi er ni mann inne nå. De siste tre ukene har vi ansatt tre nye ute, og snart har jeg møte med en til. Hvis de jobbene som vi har gitt pris på nå, kommer inn, blir det mye som skjer, sier han.

Dermed må det til bedre rekruttering. Rørlegger Sentralen har fått laget sin egen rekrutteringsvideo. Ekteparet Ludvigsen er spesielt opptatt av å få inn flere kvinner i faget. Likestilling er et av bærekraftsmålene til FN.

– Vi må få alle til å skjønne at vi er unike. Kommer du hit, skal vi spandere mesterbrevet på deg – det er en måte å lokke på, sier Gunnar A. Ludvigsen.

FROKOSTMØTE: Hos Rørlegger Sentralen samles vanligvis hele staben til frokost for å gå gjennom dagen. Men akkurat nå, i forbindelse med koronaviruset, er det ingen fellesfrokost eller andre fellesmøter.
FROKOSTMØTE: Hos Rørlegger Sentralen samles vanligvis hele staben til frokost for å gå gjennom dagen. Men akkurat nå, i forbindelse med koronaviruset, er det ingen fellesfrokost eller andre fellesmøter.

Aksjer til de ansatte tilbyr han også. Og han er ikke irritert, men stolt, over flinke folk som slutter for å begynne sin egen bedrift.

Minst 15 prosent

Han har fått et par gasellediplomer, men nå er det duket for kraftig vekst. 30 millioner i omsetning skal øke til 35 i år, 45 om to år og 60 millioner kroner om tre år.

– Bunnlinjen vår har ligget jevnt og trutt på 20 prosent. Den skal ikke under 15, fastslår Ludvigsen.