NY RUNDE: De går en ny runde – på trygg koronaavstand – for å se om det går an å berge butikken. komitéleder i Oslo kommune, Øystein Sundelin ( til venstre), Morten N. Bakke og Kenneth Skogsrud etter møtet mandag kveld .
NY RUNDE: De går en ny runde – på trygg koronaavstand – for å se om det går an å berge butikken. komitéleder i Oslo kommune, Øystein Sundelin ( til venstre), Morten N. Bakke og Kenneth Skogsrud etter møtet mandag kveld .

Ringside i møte med Oslo kommune etter Nemitek-sak

Håpet er ikke ute for butikken til Ringside Rørleggerbedrift: – Hvis man vil, er det alltid mulig å velge en annen løsning, sier komitéleder Øystein Sundelin i Oslo kommune.

Published Last updated

Torsdag fortalte Nemitek.no hvordan nye sykkelveier kan tvinge Kenneth Skogsrud til å legge ned butikken sin i Geitmyrsveien i Oslo.

Forstår bedre

Nyheten skapte bølger, og det skjedde raskt. Allerede samme formiddag tok NHO opp saken med Oslo kommune og Øystein Sundelin, leder i byutviklingskomiteen i Oslo bystyre, ba om å få møte Ringside-sjef Kenneth Skogsrud.

Mandag kveld besøkte Sundelin og NHOs Morten N. Bakke Bademiljø-butikken. Kenneth Skogsrud har ikke fått noen løfter, men Øystein Sundelin vil gjerne prøve å redde arbeidsplassene:

– Det er viktig at vi kommer ut og ser og forstår at det finnes en del arbeidsplasser bak butikkdøren. Hvilke tiltak man er avhengig av lokalt, er det ikke alltid like lett å lese i kommunestyrepapirene. Det er ikke intuitivt at de parkeringsplassene som ligger rundt hjørnet, er de som brukes av en faghandel og har noe å si 40 meter nede i neste gate, sier han.

Arbeidsplasser

Det som truer butikken, er nemlig at den 300 meter lange General Birchs gate skal få sykkelfelt på begge sider. Dermed forsvinner 65 parkeringsplasser. Ringside ligger rett rundt hjørnet, i Geitmyrsveien. Der er parkeringsplassene fjernet tidligere, men kundene har kunnet parkere i General Birchs gate. Snart kan de ikke det lenger, hvis bymiljøetaten får det som den vil.

Øystein Sundelin vil gjerne prøve å finne en annen løsning, men selv om han skulle gå inn for en endring i planene, er det slett ikke sikkert han får med seg flertallet i kommunen. Høyre-politiker Sundelin er nemlig i opposisjon i et bystyre der byrådspartiene Ap, MDG og SV utgjør flertallet sammen med Rødt.

– Der byrådet har hatt mye engasjement i å få bilen ut av sentrum, må vi også huske at det fører til at arbeidsplasser forsvinner ut av Oslo sentrum. Jeg får utfordre dem på dette, sier han og håper at Arbeiderpartiet vil høre på argumentet om arbeidsplasser som blir borte.

Bilfritt og dramatisk

Oslo kommune har et eget program som heter Bilfritt byliv.
– Det vi har sett, er dramatisk, og vi har fått mange tilbakemeldinger fra medlemmene våre om at det ble vanskelig å drive forretning i Oslo sentrum, sier Morten N. Bakke, som er fagsjef for næringspolitikk i NHO Oslo og Viken.

– Det mangler dialog og grunnleggende forståelse for at en skal drive og for at en er avhengig av å få kundene til butikken for å se ting eller hente ting. Du kan ikke ta et badekar på en sykkel. Kommunen må erkjenne at arbeidsplasser skal ligge også i sentrum og at ikke alt skal være statlig og kommunalt, sier Bakke.

– Vi har sett at medlemmene våre i sentrum har der fryktelig vondt, sier han og mener at Oslo ikke bare trenger et bilfritt byliv, men også en levende by.

Brødfør 40 familier

Kenneth Skogsrud har fått tilbake et lite håp.
– Vi trodde kanskje løpet var kjørt. Vi føler at vi prøver å gjøre det vi kan – vi kjøper elbiler, elsykler, sparkesykler til befaringer, og vi er helt enige i mye av den grønne linjen. Men vi skal også drive business. Vi har 40 familier som vi brødfør gjennom dette systemet, sier han.

Skogsrud får ikke fullrost NHO for den raske reaksjonen.
– Da jeg sendte over lenken fra Nemitek.no til NHO, tok det to timer før de tok kontakt. Men jeg er skuffet over min egen bransjeorganisasjon – fra dem har jeg ikke hørt noe, sier han.

Men er det i virkeligheten for sent å få gjort noen endring? Ikke ifølge Øystein Sundelin:
– Hvis man vil, er det alltid en mulighet for å velge en annen løsning, sier han.

Håper på løsning

– Parkeringspolitikken i Oslo er ille for mange håndverkere. Det koster mer å få utført enkle oppdrag, når det er så vanskelig å få parkert. Rørentreprenørene i Oslo har vært opptatt av problemstillingen og vi har spilt inn det samme budskapet i NHO-familien. Det er flott NHO Oslo og Vikan dytter ekstra på saken for Ringside Rørleggerbedrift. Om dette er vi sammen, og vi håper virkelig at dette ordner seg for Ringside, sier administrerende direktør i Rørentreprenørene Norge, Marianne W. Røiseland.

Powered by Labrador CMS