MOT UTLANDET: Administrerende direktør i Norac Badekabiner, Rune Aarrestad, forteller at selskapet nå retter blikket mot utlandet.
MOT UTLANDET: Administrerende direktør i Norac Badekabiner, Rune Aarrestad, forteller at selskapet nå retter blikket mot utlandet.

Vil selge norske badekabiner til utlandet

Etter å ha produsert badekabiner for det norske markedet i over 20 år, retter nå selskapet Norac Badekabiner blikket mot Europa.

Published Last updated

– Vi har begynt å snuse på det internasjonale markedet. Foreløpig er det i en veldig tidlig fase, men kanskje har vi solgt vår første kabin til utlandet i andre halvdel av 2022, sier administrerende direktør i Norac Badekabiner, Rune Aarrestad.

Går i eldre søsters fotspor

Selskapet holder, som svært mange andre av de norske badekabinprodusentene, til på Sørlandet. Norac holder til i Arendal, hvor vi også finner konkurrenten Teknobad, mens vi må til Grimstad for å finne Boxen.

– Grunnen til at mange av denne typen aktører er samlet på Sørlandet tror jeg har å gjøre med vår maritime historie. For vår del begynte det med produksjon av bad til skipsindustrien, noe som har ganske mange fellestrekk med dagens badekabiner, sier Aarrestad.

Han forteller at bad og innredning til både skip, men også offshoreinstallasjoner, fortsatt er et stort og viktig segment for konsernet.

Begge selskapene er eid av Otterlei Industries, og alt som har med skips- og offshoreleveranser skjer gjennom selskapet Norac AS. De leverer i dag slike bad til skipsprosjekter over hele verden.

Nå vil altså Norac Badekabiner gå i sin eldre søsters fotspor og satse på det internasjonale markedet.

– Hvor vi skal satse er foreløpig ikke bestemt, men vi opplever at det europeiske markedet er mer umodent når det gjelder badekabiner enn det norske. Vi ser derfor helt klart for oss at det er muligheter i dette markedet, sier Aarrestad.

Uforutsigbart fjorår – vekst i år

Selskapet solgte i 2020 mellom 1500 og 1600 kabiner og havnet på en omsetning på cirka 96 millioner kroner.

– På grunn av pandemien har markedet vært litt uforutsigbart med tanke på når de ulike prosjektene kunne gjennomføres. Vi kom likevel greit ut av det og fikk et resultat som var i balanse, sier Aarrestad.

I år ser det bedre ut og selskapet ligger an til å selge cirka 1800 badekabiner i Norge.
– Vi har så langt i år blant annet levert badekabiner til studentboliger på Svalbard. Vi er også leverandør til Tiedemannsbyen hvor det over tid skal utvikles tett på 1500 boliger. Samlet opplever vi derfor markedet som bra. Vi ligger per nå an til en omsetning på rundt 115 millioner kroner og et positivt resultat, sier Aarrestad.

Bygget med Litex-plater

Flere har vært kritiske til bruk av badekabiner, blant annet på grunn av at rammeverket har vært bygget opp av stål. Dette har etter en tid begynt å ruste, noe som selvsagt ikke er spesielt hyggelig.

Det er også en del som har vært kritiske da de mener at det har vært vanskelig å rehabilitere slike kabiner.

– Noe av kritikken har vært berettiget. Tidligere generasjoner hadde ofte bakplater av stål, men vi har nå en helt ny generasjon som baserer seg på Litex-plater. Disse kabinene kan rehabiliteres og pusses opp på samme måte som vanlige bad, sier Aarrestad.

Han ser derfor for seg en lysende fremtid for badekabiner - spesielt egne.

– Kvaliteten på badekabiner varierer mye, noe det er viktig at kjøperne er klar over. For kvalitetsprodukter ser jeg imidlertid for meg en spennende fremtid, både i det norske, men også det internasjonale markedet, sier Aarrestad.

Powered by Labrador CMS