FORM ELLER FUNKSJON?: Arkitekturen til det nye Munchmuseet har blitt diskutert, nå er det inneklimaet som er i hardt vær.
FORM ELLER FUNKSJON?: Arkitekturen til det nye Munchmuseet har blitt diskutert, nå er det inneklimaet som er i hardt vær.

Harselerer med Munchmuseet

Det nye Munchmuseets inneklimakrise har ikke gått Otto Jespersen hus forbi.

Published

– Ikke før museumsdirektør Stein Olav Henrichsen har fått sitt nye praktbygg, så begynner han å sutre over at klimaanlegget er for dårlig og at det kan føre til at kunstverkene blir ødelagt, sier Otto Jespersen i et humorinnslag på TV2.

Form eller funksjon?

Bakgrunnen er selvsagt det nye Munchmuseets inneklimautfordringer. Det nye museet åpnet dørene for bare noen uker siden, men nå viser det seg at høyt besøk, kombinert med for lav kjølekapasitet kan føre til at besøkende bli møtt med stengte dører.

– Han ønsker seg derfor fem kjøletårn på toppen av bygget, men Plan- og bygningsetaten sier nei fordi det kommer til å ødelegge det visuelle og arkitektoniske uttrykket. Det er nesten så man kan begynne å lure på om museumsledelsen er mer opptatt av inventaret enn det storslagne bygget, sier Jespersen, før han fortsetter:– For oss arkitekturnerder så er det bare ett kunstverk som gjelder, og det er selve bygget. Hva de driver med innendørs, det driter vi faktisk i, sier Jespersen.

Selv om innslaget først og fremst er humoristisk ment, så reiser det et interessant spørsmål. Hva skal veie tyngst, byggets arkitektoniske uttrykk eller funksjonen som er å ta vare på og vise frem kunstverkene til en av landets fremste kunstnere, Edvard Munch?

Selv om Jespersen ikke sier det direkte, så er han ganske tydelig på at byggets funksjon er viktigere enn byggets arkitektoniske uttrykk, som han beskriver som «Bjarne Brøndbos trekkspill på høykant».

Dette er saken

Saken er selvsagt mer komplisert enn det Otto Jespersen klarer å presse inn på vel to minutter. Da Munchmuseet åpnet for noen uker siden var det 14 år etter at det ble bestemt at det skulle flyttes. Byggeperioden har tatt cirka seks år og prisen endte til slutt på 2,76 milliarder kroner. Mens tyver var det mest overhengene problemet i det gamle museet, så er det nå altså helt andre farer som truer Munchs nasjonalskatter i det nye museet.

Aftenposten fortalte nylig at museumsledelsen for noen måneder siden sendte et brev til Plan- og bygningsetaten i Oslo kommune, der de slo alarm om klimaanlegget i den splitter nye turistmagneten.

«Vi anser risikoen for at vi må stenge på de viktigste dagene for publikum, som stor», skrev direktør Stein Olav Henrichsen i et brev til Plan- og bygningsetaten før sommeren, ifølge Aftenposten.

Stengte dører

De har derfor søkt kommunen om å oppgradere klimaanlegget, og fire måneder før åpningen satte de også i gang flere prosjekter knyttet til kjølingen og strømforsyningen i bygget. Det skjedde etter at museet i siste liten doblet antallet publikumsestimatene fra 500 000 til én million.

Dette er hovedårsaken til at eksisterende klimaanlegg ikke lenger har stor nok kapasitet. Dersom oppgraderingene ikke kommet på plass, vil tiltaket for å verne kunsten trolig være å kaste publikum ut.

«Med dagens løsning uten tørrkjølere vil vi måtte stenge helt for publikum dersom kjølingen fra Fortum faller ut – dette har vi sett ved enkelte anledninger», skrev direktør Henrichsen til kommunen.

«Dette er en driftssituasjon museet ikke kan leve med», skriver direktøren ifølge Aftenposten videre.

Ukjent kostnad

Ifølge byggherre Oslobygg KF er det for tidlig å si noe om hva alle prosjektene vil koste. Fra før har museet budsjettert med at det vil koste 300 millioner å drifte museet hvert år.

«Alle tiltak vi gjør i Munch dreier seg om å forsterke og utvikle robusthet for å sikre en god og stabil driftssituasjon for museet.» Det skriver seniorrådgiver Haakon Berg Jensen i Oslobygg i en e-post til Aftenposten.

Så gjenstår det å se om de fem kjøletårnene som Otto Jespersen snakker om kommer på plass før sommeren eller om turistene blir møtt med stengte dører.

Powered by Labrador CMS