LAGER: Are Haugen og Grøntklima har varer for åtte millioner på lager i Skien, for å være sikre på å kunne levere raskt.
LAGER: Are Haugen og Grøntklima har varer for åtte millioner på lager i Skien, for å være sikre på å kunne levere raskt.

Kraftig vekst med montasjemateriell

SKIEN: I fjor doblet de omsetningen; i år blir det ny vekst. – Vi skal ikke levere tjenester. Det er varer som er området vårt, sier Are Haugen i Grøntklima.

Published

– Planen er å øke mer, sier Haugen.

Han leder et firma som har vokst raskt og gått med overskudd fra dag én. I fjor økte omsetningen fra 11 til 22 millioner kroner, og i år er målet 30. Alt kommer fra å importere og distribuere montasjemateriell, kuldemedier og verktøy, først og fremst til varme- og kjølebransjen.

Utvikler selv

– Rundt 90 prosent importerer vi selv. Grøntklima ble etablert i 2017, men vi har kontaktnett fra flere tiår tilbake, understreker Are Haugen.

Han er opptatt av å ta inn det som bransjen spør etter. Det kan bli mye forskjellig. Men bare varer, altså – ikke tjenester. Og firmaet vil ikke ha noe med sluttbrukeren å gjøre.
– Vi bruker en del penger på egen utvikling av varer for bransjen, og så vurderer vi hele tiden potensielle produkter å introdusere, sier han.

Først og fremst retter han seg mot varmepumpemontørene.
– Vi dekker et bredt spekter av montasjemateriell. Så øker vi betydelig på verktøy, og vi selger også kuldemedier, sier han.

Der er det mange endringer på gang.
– Til det segmentet vi selger mest, går det fortsatt R32 og R410. Vi selger også noe kuldemedier til bilbransjen – type R134 og R1234. Men vi er ikke opptatt av å dekke alt. Vi tar inn etter behov, sier Haugen.

Elektronisk plattform

Grøntklima er i andre generasjon med nettbutikken. Nå ser firmaet på å bygge en større elektronisk plattform for kundene sine.

– Veldig mange tror at bare du er på nettet, så er du frelst. Det er ikke så enkelt. Du må skape attraktivitet og gode brukeropplevelser. Fortsatt er det veldig mange som ønsker den gode, gamle, trykte katalogen som du kan ta med i bilen, på do og på hytta. Den er god å ha rundt deg som oppslagsverk, og vi holder på med en ny hovedkatalog som vi planlegger å distribuere i tredje kvartal, forteller han.

Ut på dagen

Are Haugen er opptatt av å være forutsigbar for kundene og av å kunne konkurrere på pris. – Noen opererer med tilbud her og tilbud der. Vi kjører en fast linje. De samme prisene og det samme opplegget uansett om det er november, sier han.

– Så skal vi være kjappe på levering. Alt skal ut samme dag eller nærmeste virkedag. Lageret har vi i lokaler som vi eier selv i Skien.

– Vi er ekstremt kostnadsbevisste, har få ansatte og lave faste kostnader. Det er mye hyggeligere med variable kostnader enn med faste kostnader, sier Are Haugen.

Powered by Labrador CMS