PÅ VENT: En hel flyterminal har stått på vent i nesten to år.

BYGGDRIFT

Åpner terminal etter to år

GATWICK: Søndag åpner sørterminalen på Gatwick igjen. Nesten to år med stenging har vært tøft for bygningene. På Rygge er det fem og et halvt år siden siste fly.

Publisert

– Dette er et meget godt vedlikeholdt bygg.

Det sa Odd Gunnar Hansen til Byggdrifteren i 2017. Noen måneder etter at flyplassen på Rygge hadde stengt dørene, var han i god gang med å ta vare på bygget slik at det kunne være mulig å åpne igjen en dag.

TOMT: Allerede for fem år siden var Odd Gunnar Hansen eneste ansatte som var igjen på terminalen på Rygge.

Av to millioner passasjerer i året og 500 ansatte hadde RYG igjen en vaktmester i 40 prosents stilling.

Stengt terminal

For to år siden var det plutselig flere flyplasser som sto igjen med lite av både passasjerer og ansatte.

Søndag skal Gatwick utenfor London gjøre det som Rygge ennå ikke har klart: Åpne igjen.

Det vil si: Den ene av de to terminalene på Gatwick har holdt åpent hele tiden.
– Men i mars 2020 tok vi beslutningen om å stenge en av terminalene, forteller Pete Coombs, sjef for passasjeroperasjonene på flyplassen.

Den gangen trodde alle at det var snakk om et par uker.
– Hadde det vært stengt bare noen uker eller en måneds tid, så kunne ting bare ha startet opp igjen. Men du kommer til et punkt der også et bygg som ikke blir brukt, trenger vedlikehold, forklarer youtuber Tom Scott.

Vanskelig jobb

Den britiske komikeren og programlederen har fem millioner abonnenter på de ukentlige Youtube-videoene sine. Nå har han besøkt Gatwick før gjenåpningen søndag.

– Når det har vært stengt i nesten to år, trodde jeg at det bare var snakk om at de ansatte skrudde på lysene igjen og tørket støv. Men når vi snakker med dem som gjør alt klart, viser det seg at det å legge en hel flyplassterminal i møllposen i 18 måneder og så gjenåpne den, er mye vanskeligere enn du skulle tro, sier Scott.

Gatwick gikk fra 900 flybevegelser i løpet av en dag på de travleste sommerdagene, til to–tre fly da reiseforbudene var på det strengeste.

Av med varmen

– Vi har måttet fortsette å vedlikeholde og sikkerhetssjekke ombordstigningsbroene og alt som er der for å holde mennesker trygge. Varme, lys, energi til heiser og rulletrapper, derimot – alt slikt ble stengt ned for å spare penger. Vi måtte kutte hvor det var mulig, sier Pete Coombs på Youtube-kanalen til Tom Scott.

Gatwick har kunnet bruke terminalen til ett og annet film- og fjernsynsopptak. På Rygge har det vært mindre film, men mer virus: Der har flyplassen blant annet hatt en periode som teststasjon for koronavirus.

Fremdeles er det mange som engasjerer seg for å få åpnet terminalen på Rygge igjen, men foreløpig er det ikke noe som tyder på at dagens eier, Jotunfjell Partners, får det til i nærmeste fremtid.

Tøft for bygningen

Sør for London, derimot, har drifterne og de andre som må gjøre klart til gjenåpningen, vært på arbeid i flere måneder allerede. Nå skal Gatwick ansette flere.

– Flyplassen har vært åpen i rundt 60 år og stengt i nesten to. Bygninger reagerer ikke altfor godt på sånne ting. Det er en stor oppgave, men jeg er trygg på at vi vil klare det, sier Pete Coombs.

Powered by Labrador CMS