FRA FØDSEL TIL GJØDSEL: De lages her i Ekenäs i Finland og skal snart inn i norske bygg. Da kan Geberit dokumentere hvordan produktene påvirker miljøet.

Geberit om EPD:

Rett fokus på bærekraftige produkter

Rekordveksten for miljødeklarasjoner er enda større enn EPD Norge forteller om. Geberit er blant dem som har flere EPD-er uten å stå i oversikten fra organisasjonen.

Publisert Sist oppdatert

– Det er veldig bra at det kommer oppmerksomhet rundt dette, sier Odd Skriden.

Han er produktsjef for tekniske produkter i Geberit. Da han leste om den store veksten i antall miljødeklarasjoner i fjor, ble han glad – selv om Geberits produkter ikke er med i tallene.

Lang levetid

– Skal vi løfte byggebransjen som helhet, må vi ha et større fokus på dokumenterte bærekraftige produkter med lang levetid og en produksjon som ikke setter dype økologiske fotavtrykk, sier Skriden.

Han peker på bedre isolerte hus og nye varmesystemer som viktige bidrag fra bransjen. Og miljødeklarasjoner, altså. EPD Norge har oversikt over miljødeklarasjoner på alle slags produkter som byggenæringen bruker.

– Det de gjør, er å bidra til at bedrifter som ikke har noen stor organisasjon bak seg, kan lage EPD-er. Det er viktig. Men samtidig er det også leverandører som har EPD-er liggende lokalt på sin egen hjemmeside, forklarer Skriden.

NRF-databasen

Han setter pris på at disse deklarasjonene bygger på innhold som er bestemt i en ISO-standard, og på at det er en uavhengig tredjepart som har bekreftet dem.

– Det gjør at grunnlaget er likt og at produktene kan sammenlignes. Og selv om de ikke ligger i oversikten hos EPD Norge, så ligger de der det er viktigst for bransjen vår: I NRF-databasen, fastslår han.

– NRF-databasen er VVS-bransjens samlingssted for dokumentasjon. Nå har de en egen fane som heter «miljødokumentasjon», hvor leverandørene kan legge inn det de har, peker Skriden på.

Flere planer

– Det vi har EPD på nå, er alle avløpssystemene våre, urinaler, sensorstyrte kraner, porselen og Aquaclean-modellene Mera og Sela, forteller han.

Det tar tid å lage en skikkelig deklarasjon.
– Det er ikke slik at vi kan sette i gang med alt samtidig. Vi skal tross alt ha oversikt over produktet hele veien fra fødsel til gjødsel. Produktene har et livsløp, og standard levetidsanalyse går over femti år for konstruksjoner som for eksempel et avløpsrør. Det å kunne levere reservedeler i lang tid etter produksjonsstans er også en viktig del av miljøhensynet. Har du reservedeler, har du også levetid, og levetid er bærekraft, sier Odd Skriden.

– Vi har også et ønske om at boligkjøpere skal bli mer opptatt av bærekraft og tenke langsiktig i produktvalgene sine – det vil si å velge bærekraftige produkter. Hvis dusj, toalett og møbler skiftes hvert femte år for å følge trender, er det ikke bærekraftig i lengden. Det er likevel fullt mulig så lenge infrastrukturen i veggen er solid og baderommet ikke trenger full renovering for å skifte et skap.

Statsbygg og JM Bygg

Rørleggeren er ikke veldig opptatt av EPD-er før de blir beskrevet i anbudet som et ønske eller et krav. Det Geberit håper, er at kjedene skal legge enda mer vekt på bærekraft. I dag er det ikke minst Statsbygg som går foran med å forme byggebransjens krav.

– Andre aktører, som for eksempel JM Bygg, gjør en kjempejobb med produktvalg i boligene sine. Der er det Svanemerket som ligger til grunn. Det er forskjellige merkeordninger, men det vi uansett ser, er at alle de store aktørene i byggebransjen tar miljøhensyn. Du får ikke lov til å gjøre som du vil lenger, og da er vi inne på riktig spor, sier Odd Skriden.

Powered by Labrador CMS