ENGASJERT: Det er ingenting å si på engasjementet til Martin McGloin, Tommy Hagenes, Ragni Haakenstad og Atle Husabø.

BYGGDRIFT

– Har aldri opplevd lignende engasjement

Noe lignende har trolig aldri skjedd før. 14. juni stiller nemlig alt fra oppstartselskaper til etablerte bransjegiganter opp på en dugnad for Norsk Maritimt Museum på Bygdøy.

Publisert Sist oppdatert

– Det er som å vinne lotto uten å engang kjøpe kupong, sier seksjonsleder drift hos Norsk Folkemuseum, Ragni Haakenstad. 

Praktisk Proptech-duoen Tommy Hagenes og Martin McGloin har nemlig invitert en samlet VVS-bransje, med både tradisjonelle aktører innen energi- og miljøteknikk og proptech med på en heidundrende bransjedugnad. 

«Extreme makeover»

Målet er å gi Norsk Maritimt Museums bygg på Bygdøy en «extreme makeover». Ambisjonen er at bygget, ved hjelp av moderne teknologi og løsninger skal bli løftet inn i fremtiden og få et forlenget og bærekraftig nytt liv. 

– Håpet mitt er at vi kan fange noen energityver. Om det er i form av oppvarming, sirkulering eller annet betyr svært lite, da det er total forbruket som til syvende og sist som teller, sier Drift & Sikkerhetsansvarlig ved museet, Atle Husabø. 

Han forteller at etter å ha jobbet med eiendomsdrift i 25 år, hvor de siste to har vært her på Maritimt museum, så har han aldri vert borti et lignende engasjement. 

OPPTATT AV EIENDOMSDRIFT? Sjekk ut fagprogrammet på Driftskonferansen 2023 - fortsatt ledige plasser

– Jeg har aldri sett maken til engasjement både fra leverandører, kollegaer og andre bidragsytere. Det er nok fordi, slik jeg ser det, at det aldri har hvert et tilsvarende prosjekt før, sier Husabø.

Fyres på bioolje og er uten styring 

Norsk Maritimt Museum er en del av Stiftelsen Norsk Folkemuseum. Driftsseksjonen har ansvar for i alt fem museer, Norsk Folkemuseum, Norsk Maritimt Museum, Bogstad Gård, Eidsvoll 1814 og Ibsen Museum og teater. 

Norsk Maritimt Museum på Bygdøynes i Oslo.

Da museets første byggetrinn stod ferdig i 1958 representerte det et friskt pust i norsk arkitektur og gjennom fem byggetrinn i perioden fra 1958 til 1974 ble det et viktig og markant byggverk. God arkitektur til tross, byggets tekniske kvaliteter har ikke hengt med i tiden. 

– Bygget fyres med bioolje og er uten noen former for styring, sier Haakenstad, som fortsatt er litt i sjokk over at dugnaden for museet faktisk finner sted. 

– Det er nesten for godt til å være sant, sier hun. Husabø er enig, men legger til at han realist.

– Jeg gleder meg svært mye til oppstart, og er litt forsiktig med forventninger til resultater selv om jeg forstår at en del energien helt klart er enkelt å redusere, sier han.

Ville høste lavthengende frukter 

Byggets tekniske kvaliteter gjorde at de var i en situasjon hvor de klødde seg litt i hodet og lurte på hva de skulle gjøre med bygget. 

– Vi vurderte om vi skulle bestille et forprosjekt, men resultatet av det ville trolig vært en anbefaling om å rive alt teknisk og bygge nytt. Byggets arkitektoniske kvaliteter er av en slik kvalitet at det fortjener å bli tatt vare på. Vi har ikke midler til en total rehabilitering og Det ville heller ikke vært noe vi ønsket å gjøre i et rent bærekraftperspektiv, sier Haakenstad. 

Hun hadde tidligere vært med Grønn Byggallianse og besøkt Proptech Bergens lab for testing av ny eiendomsteknologi i Bergen. Hun ble da presentert for teknologiens mange muligheter. 

– Jeg tok derfor kontakt med Tommy. Tanken da var at vi kanskje kunne begynne litt i det små med enkle tiltak og lavthengende frukter, forteller Haakenstad.

Blir en læringsarena 

Da Tommy fikk høre historien til Norsk Maritimt Museum tente han på alle pluggene, og resultatet er altså den første bransjedugnaden av sitt slag her i landet. 

– Nå går vi all inn. Jeg håper og tror at dette vil gi bygget et betydelig løft. Samtidig tror jeg at dette kan bli en fantastisk læringsarena for oss. Derfor kommer jeg til å samle alle mine driftsfolk på museet 14. juni. Ambisjonen er selvsagt et løft for bygget, men jeg tror også at det kan være med å gi et løft for hele organisasjonen. Jeg tror derfor at erfaringene vi får fra dette prosjektet vil kunne videreføres til andre av våre museumsbygg, sier Haakenstad.

– Jeg må også takke for interessen og støtten vi får fra alle kanter, det er faktisk ganske overveldende, legger Husabø til.

Powered by Labrador CMS