DATA PÅ SKJERMEN: Petter Hessen (til venstre) og Kristian Vennemoe skal sørge for at dataene er riktige – uansett hva du har tenkt å bruke dem til.

BYGGDRIFT

Sløser med energi fordi dataene mangler

DRAMMEN: Du har appene – men har du riktige data? Fire av fem næringsbygg mangler data for å ta smarte valg, ifølge Petter Hessen. Resultatet er energisløsing.

Salgssjefen i Å Insite prøver ikke å selge deg appene for å drifte bygget – jobben hans er å passe på at dataene er riktige. Der mangler det mye.

Tusen ganger feil

– For eksempel kan installasjonsfeil føre til følgefeil, slår Hessen fast. Skaleringsfeil er eksempel på en slik følgefeil: Målerne rapporterer om watt i stedet for kilowatt, eller omvendt.

Du trenger ikke å være IT-ekspert for å skjønne at det kan gå veldig galt hvis du drifter ut fra sensordata som viser en tusendel av den energien som du faktisk bruker.

– Det er ingen i bransjen som har tatt ansvar for helheten av datainnhenting før, sier Kristian Vennemoe, som er daglig leder i Å Insite.

Peker på hverandre

Vennemoe mener at mye har handlet om pekefingeren. Når forvalteren og drifteren skal finne ut hvem som har ansvaret for at noe ikke virker, peker de på hverandre. Maskinvaren kommer fra ett sted, programvaren fra et annet sted, og en tredje leverandør har installert og koblet opp.

– Alle trenger dataene, men det er ingen som har hatt dette som hovedleveransen sin, forklarer Vennemoe.

– Det andre er at vi faktisk gjør kvalitetskontroll av data. Hittil er det ingen bygg der vi har hentet data fra eksisterende målere hvor det ikke har vært feil i dataene, forteller Vennemoe.

Data fra feil måler

Petter Hessen trekker frem ett tilfelle der 86 prosent av målerne som allerede var i bygget, ga feil data. Tallet er langt fra enestående, sier han.

– Det som er skremmende, er at de fleste ikke er oppmerksomme selv på den manglende datakvaliteten. Så brukes dataene som grunnlag for leietagerfakturering og rapportering, ifølge Hessen.

Feilene kan skyldes så enkle ting som at en sensor er montert feil vei, faser er byttet om eller at målere er montert på feil kurs.

Kristian Vennemoe forteller om skrekkeksempelet der et kjøpesenter hadde byttet om på målerne mellom to butikker. En butikk med lavt forbruk hadde betalt strømregningen til nabobutikken med mye høyere forbruk, og det hadde den gjort over en lengre periode.

Rapportering og driftsverktøy

Når alle feilene er rettet, kommer vi til det Å Insite egentlig leverer: Energidata som en tjeneste. Bedriften bruker de målerne som finnes, installerer nye der det trengs, og leverer data som er gode nok til at gårdeieren og drifterne kan bruke energien effektivt, rapportere nøyaktig og fordele kostnadene riktig.

– De aller fleste eiendomsbesitterne er opptatt av høyresiden. Bærekraftrapportering, kostnadsallokering. De som drifter, har gjerne lyst på verktøy som hjelper dem å identifisere besparelser og alle toppene, sier Petter Hessen.

I mange tilfeller vil de ha dataene for å spare strøm, i andre tilfeller trengs de for å rapportere. 

– Du bruker de samme dataene til alle disse formålene. Hvis du først skaffer dataene, kan du bruke dem til både å rapportere på bærekraft, til å fakturere leietagerne og til å forbedre driften din. Flere og flere krever at du skal kunne rapportere på dine egne bærekraftstall, og det legger også press på dem som leier ut bygg, sier han.

Leietagere forlanger mer data

Nye EU-krav bidrar også til at flere leietagere forlanger mer data. 

– Det kommer til å komme økende krav. I dag har de færreste næringsbygg tilgang på data som gjør det mulig å ta smarte valg, ifølge Petter Hessen.

Han sørger altså for at dataene blir riktige, og så er det opp til hver enkelt kunde hva de skal brukes til og hvilke programvareløsninger som skal arbeide med dataene. 

– Det som var gode data før, var timeverdier dagen etter. Nå snakker vi om sekunddata hvert sekund. Da kan du agere på en helt annen måte, sier han.

Powered by Labrador CMS