DOM
Rørkjøp begjærte medlem konkurs
TORSHOV: Rørkjøp sparket ut medlemmet sitt og begjærte rørleggerbedriften konkurs. Det endte i retten med en pengekrangel, og der fikk Rørkjøp medhold i alle kravene sine.
Rørleggerbedriften i Oslo skyldte kjeden 314.000 kroner. Det tok over et år, en konkursbegjæring, to møter i forliksrådet og en runde i tingretten, men nå har Rørkjøp fått medhold i Oslo tingrett i at kjeden har krav på å få igjen pengene sine.
Kastet ut av kjeden
Medlemskapet ble sagt opp fordi fakturaene ikke ble betalt. Rørleggerbedriften Salvatori i Oslo var både medlem og aksjonær i Rørkjøp.
I januar i fjor tok Rørkjøp ut forliksklage på grunn av tre fakturaer som ikke var betalt. Alt i alt skyldte Salvatori 314.000 kroner pluss renter og inkassoutgifter.
Ingen fra rørleggerbedriften møtte opp i forliksrådet. Dermed fikk Rørkjøp medhold. Salvatori ba om å få tatt opp saken på nytt, men møtte heller ikke opp andre gang forliksrådet behandlet saken.
Begjært konkurs
Dermed var det ikke annet å gjøre for Rørkjøp enn å begjære Salvatori konkurs. Det ble gjort i desember.
Like i forkant stevnet Salvatori Rørkjøp for retten og erklærte seg uenig i fakturaene. Rørkjøp bestemte seg for å trekke konkursbegjæringen, og dermed endte krangelen i Oslo tingrett i stedet.
Der mente Salvatori at både prisen for aksjene som Salvatori hadde i Rørkjøp, to beløp som allerede var innbetalt og bonus som bedriften hadde krav på som Rørkjøp-medlem, skulle trekkes fra kravet. Det ville i tilfelle bety at Salvatori bare skyldte 107.000 kroner.
Dro ut saken
I tingretten var det ingenting å hente for rørleggerbedriften. Rørkjøp har krav på å få pengene sine, og Salvatori har dratt ut prosessen, konstaterer tingrettsdommer Carsten Anker. Og bonus hadde bedriften i hvert fall ikke krav på, siden den var kastet ut av kjeden på grunn av manglende betaling av fakturaer.
Dermed må Salvatori ut med i alt 386.000 pluss renter – for fakturaer, inkasso og sakskostnader – minus de 85.000 kronene som bedriften hadde Rørkjøp-aksjer for.
Det er ikke eier og daglig leder Mutwakil G. Mohammed Ahmed enig i.
– Vi skal anke dommen. De har motregnet fakturaene feil, og de ga oss ikke oversikt over alle fakturaene som ikke sto betalt. Dette er bare tull, sier han.
– Uhyre sjelden
Rørkjøp-sjef Frank Olsen forteller at slike saker ikke dukker opp så ofte.
– Det skjer veldig sjelden, og det er uhyre sjelden at vi har noe av denne typen format. Innimellom dukker det opp bedrifter som ikke opptrer slik de bør og skal, og da får de marsjordre og beskjed om å finne et annet sted å være, sier Olsen.
– Her lot de være å gjøre opp for seg, og da må vi selvfølgelig forfølge saken. Når du taper på alle punkter, er det en grunn til det, sier han.
Ifølge Frank Olsen må Rørkjøp arbeide godt med hvem som kommer inn i kjeden:
– Vi må sørge for at det er de flinkeste av de flinke, og det har vi gjort de siste årene. Vi har vært ekstremt forsiktige med hvem vi tar inn i kjeden, sier han