KRITISK: Advokat Eyolf Lund er svært kritisk til innslaget om klienten hans, Kristian Bjørnevik, på «TV 2 Hjelper Deg».

DELTA-SAKEN

Kaller mediedekningen «yrkesforbud»

STAVANGER: Pressedekningen fra TV 2 er ren korsfestelse – nesten som et yrkesforbud. Det mener Kristian Bjørneviks advokat Eyolf Lund.

Publisert Sist oppdatert

Lund holder til hos Advokatfirmaet Legal i Stavanger og har også vært samarbeidsadvokat med Huseiernes Landsforbund i 20 år og sittet fire år i styret i forbundet. Men denne gangen engasjerer han seg for rørleggeren, ikke for boligeieren.

– Han er ikke noen helgen, men han ble korsfestet. Selskapet gikk konkurs, han ble korsfestet i pressen og ble fremstilt som en skikkelig skurk og kjeltring, sier advokaten.

Sånne ting hefter ved en person. Ikke bare ved aksjeselskapet, men ved navnet hans.

Eyolf Lund

DELTA-SAKEN

Dette er den andre saken i Nemitek-serien om Delta VVS.

I 2021 ble Delta VVS tema i «TV 2 Hjelper Deg» etter klage fra en kunde.

I 2022 tapte innehaveren da han klaget inn reportasjen for Pressens Faglige Utvalg.

I denne serien tar Nemitek.no for seg saken, krangelen og rådene til deg som driver bedrift.

– Ingen balanse

Han snakker om saken der Kristian Bjørnevik og Delta VVS først havnet i retten og ble dømt til å betale 75.000 kroner i erstatning til en privatkunde og 130.000 kroner til advokaten til kunden. Så ble den tatt opp på «TV 2 hjelper deg».

– Det var ingen balanse i dekningen. De tingene som Bjørnevik hadde tilbudt hele veien, kom ikke frem. Han ble fremstilt nærmest som en som hadde rundlurt kunden og var uvillig til alt, sier Lund.

Han understreker at kunden fikk bare delvis medhold i rettssaken. Erstatningen som hun ble tilkjent, var en tredjedel av det hun ba om. Erstatningen bør ligge nærmere prisen som Bjørnevik hadde innhentet fra en takstmann og en murmester enn prisen som kunden hadde innhentet fra en annen rørleggerbedrift, konkluderte Stavanger tingrett.

– Sverting

Lund er klar på at det ikke er noe som han som advokat kan gjøre for å hjelpe klienten sin mot gapestokken nå i ettertid.

– Sånne ting hefter ved en person. Ikke bare ved aksjeselskapet, men ved navnet hans. Tiden går og kan lege noen sår, men dette er nesten som et yrkesforbud. Det er en sverting av navnet hans. Han er ikke noen skurk eller noen kjeltring. Han prøvde å gjøre et ærlig håndverk, sier advokaten.

Han innrømmer at han har vondt av klienten sin:

– Jeg kan ikke se at argumentene hans har kommet frem på noen som helst måte. Ikke tilbudet han har gitt, ikke at dommen ble omtrent som det han har tilbudt, sier Eyolf Lund.

Han forteller at han aldri ble kontaktet av TV 2.

– De var veldig ivrige på å kontakte advokaten til kunden. Kanskje de burde kontaktet meg, også? De sakkyndige som vi hadde, som var tungen på vektskålen i dommen, ble heller ikke kontaktet, sier han.

Det ble de sakkyndige som kunden hadde brukt. – Helt ubalansert, sier Eyolf Lund.

TV 2: – Korrekt

– Vi hadde tilgang til Bjørnevik og advokatens versjon fra rettsdokumentene, og valgte å hente informasjon derfra. Bjørnevik henviste oss aldri til hans advokat for imøtegåelse, sier pressesjef Jan-Petter Dahl i TV 2.

– TV 2 forteller korrekt hva som skjedde med dette badet. Spørsmålene om utbedringsmetoder og resultatet i dommen er tydelig gjort rede for. Det gjelder også at søksmålet bygget på de frittstående sakkyndige som ga henne råd om utbedringsmetoden, og at dette avvek fra det domstolen kom til, skriver TV 2 til Pressens Faglige Utvalg (PFU).

Ifølge brevet gir innslaget et eksempel på den risikoen og det tapet som en forbruker må ta når en håndverker leverer mangelfullt, hvor det er strid om utbedringsmetoden, hvor håndverkeren ikke utbedrer eller betaler og hvor håndverkeren så går til retten og be om at firmaet slås konkurs.

Powered by Labrador CMS