SANITÆR
Søndagshandler i tom butikk
GJØVIK: Nå kan rørleggeren handle hos grossisten døgnet rundt. Thomas Bjørke er en av de første som prøver å handle kvelder og helger hos Brødrene Dahl.
Det er søndag. Klokken er ti over fire. Thomas Bjørke er hos grossisten for å handle.
– Jeg driver døgnet rundt. Hvis det er manko på noe, er det veldig greit å kunne komme hit, sier han.
Inn med app
Han driver enmannsbedriften Rørlegger Thomas Bjørke på Dokka. Nå er han en av testerne på den første piloten med døgnåpne servicesentre hos Brødrene Dahl på Gjøvik.
Bjørke låser seg inn med en app på telefonen, finner de produktene han trenger og skanner hyllekodene med den samme appen. Appen sørger for både informasjon om produktene og pakkseddel.
– Med dette tilbudet kan du styre akkurat som du selv vil. Jeg er veldig glad for at jeg ble plukket ut til å teste dette, sier Bjørke.
Tom butikk
Han innrømmer at det var litt rart å komme inn på det tomme servicesenteret ved 23-tiden en kveld.
– Men det er veldig lettvint, sier han. Særlig hvis han må rykke ut på noe som haster og som han ikke var forberedt på.
Når han låser seg inn, er lyset på og alarmen av i en halvtime, med mindre han går tilbake til døren og aktiverer låsen på nytt.
Gode resultater
Brødrene Dahl-sjef Lars Tendal har tro på både
selvbetjening og døgntilbud.
– Fra virksomhetene våre i Sverige og Danmark har
vi veldig gode resultater av det, forteller han.
– Vi øker fleksibiliteten. Det vil jeg si at er kanskje det viktigste for kundene våre. Kundene våre og markedene endrer seg stadig, sier Tendal.
Han peker blant annet på rørleggere som har avtale med kommuner og kan supplere med varer hvis de trenger å rykke ut, eller på de som må håndtere en lekkasje.
– Hvis strømmen eller ventilasjonen går, er det én ting, men får du en vannlekkasje, er det mye verre. Det er kritisk for den det gjelder, sier han.
Tid til å gi råd
Allerede i dag har Brødrene Dahl en løsning der kundene skanner inn varene selv. Det nye er å bygge ut teknologien slik at de kan låse seg inn, at lyset går på, at alarmen går av og at de kan sjekke ut selv.
– Kundene våre er veldig erfarne og drevne. De vet hva de skal ha, slår Tendal fast.
Når flere kunder håndterer skanning og betaling selv, kan
medarbeiderne i butikken brukes til å støtte og gi råd i stedet for å stå og ta
betaling.
– Vi kan sørge for at det blir mer verdi i tjenestene, som Tendal
sier det.
Like før og etter åpningstid
Selv kom han til Brødrene Dahl fra Coop, som har satset på selvbetjening og døgnåpent med tilsvarende teknologi. Der likte kundene det, og for de ansatte var det en fordel for både motivasjon og helse: Det er en fysisk belastning å dytte produkter gjennom kassene.
Nå har Brødrene Dahl gjort det samme i Sverige og Danmark. Erfaringene derfra viser at handelen er desidert størst rett før og rett etter åpningstiden.
– Samfunnet er blitt sånn. Det er behov for økt fleksibilitet, slår Lars Tendal fast.
Erfaringen fra Sverige og Danmark er at utenfor de vanlige åpningstidene kommer både rørleggere som har fått ekspressoppdrag eller som har fått inn neste dags oppdrag sent på ettermiddagen og rørleggere som synes det er greit å komme utenfor åpningstid fordi det passer med privatlivet og jobben.
Ikke bekymret for tyveri
Han er ikke bekymret for at noen vil ta med seg mer enn de
betaler for – bevisst eller ubevisst.
– I butikkene våre må du være registrert,
og den som lukker seg inn, blir registrert inn. Så il det være en form for videoovervåkning,
sier han.
– Men helt ærlig så tror jeg at svinnandelen kommer til å være ytterst liten. Det kan være at noen taster inn en for mye enn en for lite ved en feil, men dette er profesjonelle kunder som skal viderefakturere det de kjøper. Sannsynligheten for at noen prøver å lure oss, er liten, ifølge Tendal.
Alle får selvbetjening
Nå skal Brødrene Dahl kjøre pilot på selvbetjening og døgnåpent utover høsten. Alle servicesentrene skal tilby selvbetjent handel i løpet av høsten, og flere kommer også til å bli døgnåpne før nyttår.
Thomas Bjørke tar også mange jobber i Hallingdal. Han ser frem til at Brødrene Dahl kommer med det samme tilbudet på Gol.
– Men der må vi gjennom en port for å komme inn, så det krever sikkert litt ekstra arbeid, antar rørleggeren.