ENERGI & MILJØ
Satser stort på «smarte bygg» i tøffe tider:
– Aldri vært mer lønnsomt
«Energikrise» «Historisk høye råvarepriser» «Frykter stans i prosjekter» «Galopperende kostnadsutvikling» «Perfekt storm».
Du må ikke lese mange VVS-bransjenyheter før begreper som disse dukker opp for tiden. Tallenes klare tale sier nemlig at det er høyest usikre tider og flere grunner til bekymring.
Administrerende direktør i Bravida Norge, Tore Bakke, vedgår at det er dramatisk. Samtidig har han trua:
– Alt i alt ser vi positivt på framtiden hvor vi tror på fortsatt vekst – selv om det er en del mørke skyer på horisonten, sier han til NemiTek.
– Aldri vært mer lønnsomt
Bravida-sjefen sier det er stor aktivitet i bransjen nå, men at det mangler kapasitet. Når det gjelder utsiktene har selskapet stor ordrereserve som skal produseres i framtiden.
Likevel, Bakke tror rentehevninger og økte energikostnader vil dempe etterspørselen i enkelte segmenter:
Som utførende bedrift har nemlig Bravida nesten halve omsetningen innen service på tekniske anlegg.
I denne delen av forretningen satser de derfor stort for tiden. Spesielt med det som har med energibesparinger og bærekraft og gjøre:
– Det å investere i «smarte bygg», varmepumpeløsninger, LED-belysning og ventilasjonsanlegg med god varmegjenvinning, har aldri vært mer lønnsomt, sier han.
– Vi fokuserer mye på dette om dagen for å sikre at vi hjelper våre kunder på beste måte nå i disse energikrisetider.
Derfor økte priser ut i markedet
Storsatsning til tross, den urovekkende utviklingen i materialprisene er til stor bekymring på tvers av hele byggenæringen. Også for Bravida:
– Kostnadsutviklingen i bransjen er ikke bra, men vi håper dette vil snu dersom leverandørindustrien vil merke at etterspørsel vil avta. Ser man på byggekostnadsindeksene har de aldri økt så mye så lenge jeg kan huske som det vi har sett det siste året, sier han, før han fortsetter:
– Våre indirekte kostnader har også økt dramatisk. Dessverre fører også dette til økte priser ut i markedet.
Bakke trekker særlig fram økningene på det direkte materiellet som den største utfordringen.
Kompetanseheving
– Er det endringer i når dere fakturerer kunder – eventuelt når oppdragsgiver gjør det?
– Vi kan ikke se at det er noen store endringer på dette området, men det er viktig at det er korte ledetider både fra leverandører og ut til våre kunder. Alle ønsker faktura direkte i etterkant av leveransen. Da er det friskt i minne hva som er levert, sier han.
Men hva kan Bravida selv gjøre for å oppnå mer effektiv produksjon? Det store stikkordet er «planlegging»:
– Vi bruker svært mye ressurser på å øke kompetansen innen framdriftsplanlegging, og vi investerer i nye digitale verktøy for å håndtere planleggingen på beste måte.
– Gjennomgående god planlegging øker verdiskapende tid. Det har vi stort fokus på i alle ledd, avslutter han.