SKUMLIST: Slik ser skillet ut mellom «teknisk rom» og parkettgulvet i boligprosjektet som har Norges mest fornøyde kunder

Rørlegger refser Trysilhus

ÅRNES: Prosjektet med Norges mest fornøyde kunder får knusende kritikk. – Det virker som om Trysilhus ikke vet hva de holder på med eller unnlater å gjøre det de skal, sier Espen S. Aulie. Trysilhus imøtegår kritikken.

Publisert Sist oppdatert

Leilighet som leveres med et avløpsrør som er tvers av, stengekran før ekspansjonskaret som er stengt, ingenting i FDV om å vedlikeholde ekspansjonskaret, utett gulv på «teknisk rom» og sprinkleranlegg som får vannet gjennom et alupex-rør som ikke er godkjent for sprinkler. Espen S. Aulie kom til beboerens skrekkscenario da han måtte rykke ut til prosjektet med Norges mest fornøyde boligkjøpere.

Debatten om prefabrikkerte bad har gått høyt på nemitek.no i år. Men det viser seg at de som flytter inn i boliger med modulbad, er godt fornøyde. Evangstunet på Årnes har Norges mest fornøyde boligkunder, og utbygger Trysilhus har tre andre prosjekter på ti-på-topp-listen.

Avløpsrør tvers av

Espen S. Aulie driver Comfort-tilknyttede A-Aulie nettopp på Årnes. Etter at han har hatt oppdrag hos flere av beboerne i prosjekter som Trysilhus har bygd ut, kommer han med knusende faglig kritikk.

Senest rykket han ut nettopp til Evangstunet:
– En som drev og flyttet inn den helgen, ringte fortvilet og fikk ikke tak i Trysilhus. De burde jo trå til når vannet står og renner ned i taket hos naboen, sier Aulie. Han sier at baderomskabinen på prosjektet er fin i seg selv, men her var det et avløpsrør til servanten som var tvers av.

Sluttkontroll og FDV

– Med en gang hun brukte det, begynte det å renne. Vi fant også ut at det var en stengekran før ekspansjonskaret som sto stengt. Det tyder jo på at de ikke har gjort noen sluttkontroll eller testet anlegget før overlevering, mener han.

Aulie forteller at det ikke står noe i FDV-en som forbrukerne får, om vedlikehold av ekspansjonskaret. – Av erfaring vet vi at om man ikke etterfyller og kontrollerer disse ekspansjonskarene, så kommer de til å begynne å dryppe eller renne i sikkerhetsventilen, konstaterer han.

– Utett

– Når så Trysilhus leverer et utett gulv på «teknisk rom», så kan vi begynne å snakke om store konsekvenser. Det er over 50 enheter der, og alle kan få vannskader i løpet av to–tre år. Det er bare en skumlist som skiller våtrom fra parkett, og rørgjennomføringene er ikke tettet, forklarer Espen S. Aulie.

Sikkerhetsventilen, som begynner å dryppe uten ettersyn, ligger ti centimeter unna skumlist og parkettgulv. Han peker også på at røret fra hovedvanninntaket, med påmontert vannmåler, er stripset til et avløpsrør slik at det kan lage støt og støy og i verste fall kan forårsake lekkasje fordi det kan bevege seg mye.

– Ikke sprinkler-godkjent

Selv arbeider rørleggermesteren mye med sprinkleranlegg. Han får ofte rene sprinkleroppdrag av andre rørleggerbedrifter.
– Her har de levert et boligsprinkleranlegg med Uponor Alupex-system. Uponor selv bekrefter at det ikke er godkjent for sprinkler, sier han.

KRITISK: Espen S. Aulie forteller om en lang rekke elementære feil på nye prosjekter fra Trysilhus.

– Jeg har mine tvil om kunnskapen hos Trysilhus når de bruker materiale på sprinkler som ikke er lov, kommenterer Aulie. Han har sendt bekymringsmelding til Nes kommune, men har ikke spesielt tro på at det vil hjelpe.

Ifølge Espen S. Aulie er ikke Evangstunet det eneste Trysilhus-prosjektet med løsninger som gir stor fare for lekkasjer. Han har også vært på prosjektet Tellushagen på Neskollen, noen kilometer vest for Årnes.

Lekkasjefare

– Her er «teknisk rom» plassert i kjøkkenbenken i leilighetene. Det eneste som skal hindre lekkasje, er en liten list i fremkant av skapet med en minimal oppbrett. Når så sluket som er montert i bunnplaten på skapet, er umulig å få renset i og med at berederen står plassert over det, så vil lekkasjevannet renne fritt ut på kjøkkengulvet, sier han.

– Avløpet fra sikkerhetsventilen er heller ikke utført korrekt, siden det er for liten dimensjon på pex-røret, sier han.

I Tellushagen målte han kapasiteten på sprinkleranlegget og fant at det var lite vann tilgjengelig. – Vi kan ikke si om dette er innenfor eller ikke, siden Trysilhus ikke leverer dokumentasjon. Det vi vet, er at i ettertid har de gravd opp og lagt inn ny vannledning, sier han.

– Nok en gang bekrefter dette at Trysilhus ikke utfører sluttkontroll. Sluttkontroll hadde avdekket dette. Det virker som om de ikke vet hva de holder på med eller unnlater å gjøre det de skal. Hvordan i all verden kan Trysilhus holde på slik i prosjekt etter prosjekt? Og hvordan skal vi som tilstreber å være seriøse, få gjort noe med disse aktørene? spør Espen S. Aulie.

Trysilhus: – Ikke riktig

Trysilhus avviser det meste av kritikken fra Espen S. Aulie. Alle anleggene funksjonstestes ut fra kvalitetssystem og sjekklister, sier VVS-leder Helge Hansen.

Hansen er VVS-leder i Trysilbygg, som er et av selskapene i Trysilhusgruppen. Slik svarer han på spørsmålene om kritikken fra Espen S. Aulie:

– Hva slags testing og sluttkontroll gjør dere før kjøperen overtar?

– Rørlegger på prosjektet funksjonstester alle anlegg før overlevering i henhold til til vårt kvalitetssystem og våre sjekklister. I nevnte tilfelle har ikke funksjonstesten blitt gjennomført nøye nok. Vi leverer cirka 300 boliger i året, og det er sjelden en slik feil oppstår. Men når det gjør det, håndterer vi forholdet hos kunden og går gjennom våre rutiner for å sørge for at det ikke skjer igjen. Forholdet til denne kunden ble reklamert på og utbedret.

– Hvordan sikrer dere mot lekkasjer i «teknisk rom»?

– Teknisk rom er bygd iht. TEK 17 §13-15 (3) «I øvrige rom med vanninstallasjoner». Det betyr at rommet blant annet har fall på gulv, har et sluk og det er lagt membran. Rommet tilfredsstiller alle punktene i §13-15 (3).

– Hvordan begrunner dere at dere bruker pex-rør som tilførsel til sprinkleranlegget, samtidig som leverandøren sier at dette ikke er godkjent?

– Dette er ikke riktig – det er brukt alupex-rør til slukkeanlegg som er UL-godkjent, det vil si godkjent for bruk som tilførsel til slukkeanlegg. Selve slukkeanlegget er utført av CPVC-rør skjult og CU/rustfri klemfittingsrør.

– Hva er rådet deres om vedlikehold/ettersyn av ekspansjonskaret? Hvordan får kjøperen det rådet?

– Et ekspansjonskar krever ettersyn som alt annet teknisk utstyr. Det viktigste kunden gjør, er å sikre at sluket er åpent og eventuelt rense dette. Dette får de god informasjon om på overtakelse, det ligger informasjon om dette i boligboka som kundene får utdelt, og det er tilgjengelig FDV-dokumentasjon i vår kundeportal «Mitt Trysilhus». Kunden skal ikke selv drive vedlikehold av ekspansjonskaret, dette gjennomføres av parten som sameiet har serviceavtale med. I nevnte prosjekt har sameiet en serviceavtale med Trysilhus Boligservice, og ettersyn av ekspansjonskaret er en del av vår service.

– Hva skal beboeren gjøre ved overtagelse hvis det blir en lekkasje utenfor kontortiden deres?

– Det viktigste våre kunder gjør, er å stoppe lekkasjen og deretter ta kontakt med sitt forsikringsselskap. De fleste forsikringsselskaper har en alarmtelefon man kan kontakte. Hvis kunden tar kontakt med oss i en akuttsituasjon og vi er tilgjengelige, gjør vi det vi kan for å hjelpe og løser situasjonen i samarbeid med forsikringsselskapet.

Kunden blir også vist hvor stoppekran er montert i leiligheten på overtakelse. Det er ikke riktig at dette ikke er montert i leiligheten. Hovedstoppekran til hele leilighetsbygget er på utsiden, og dette får sameiet informasjon om.

– Hva slags faglige kvalifikasjoner har de ansvarlige for rørleggerforretningen deres?

– Vår VVS-avdeling er blitt bygd opp siden 2015 og består av 12 personer. Dette er én rørleggermester med 35 års erfaring, én sivilingeniør med 12 års erfaring, én formann med svennebrev samt ni rørleggere med svenne-/fagbrev.

– Har dere andre kommentarer til disse påstandene?

– Vi ønsker å presisere at de to prosjektene det henvises til er bygd på to helt forskjellige tidspunkter og i henhold til forskjellige tekniske forskrifter. Det er mer enn åtte år mellom overtakelse av boligene i disse prosjektene. Løsningene kan derfor ikke sammenliknes. Vi bygger våre boliger i henhold til de enhver tid gjeldende forskrifter.

Vi jobber hele tiden med å bli bedre på å gi kundene god informasjon om sin bolig og om viktig vedlikehold. På dette området kan vi sikkert bli enda bedre, men vi har fokus på å gjøre denne informasjonen tilgjengelig i flere kanaler og på flere treffpunkter som vi har med våre kunder.

Powered by Labrador CMS