ØKER: De har aldri hatt mer å gjøre – fra venstre Anders Kongsrud, Jon Ove Løkken og Lina Juland.

ARBEIDSLIV

På egne ben rundt fjellet

VÅGÅMO: De har aldri hatt det så travelt.
– Folk investerer og har tro på fremtiden, fastslår Anders Kongsrud i Blåhø VVS.

Published

De har tatt navn etter fjellet som er synlig rett utenfor lager og pauserom i Vågå. Tanken er at navnet skal vise hvor bedriften tar på seg oppdrag.

I de bygdene der du kan se Blåhø, der kan kundene bruke Blåhø VVS.
– Vi arbeider i Ottadalsregionen. Litt oppover i Lom, og i Vågå og Heidal, men også i Dombås, forteller Anders Kongsrud.

Han eier og driver bedriften sammen med Espen Bjøkne og Morten Øyjordet.
– Espen begynte firmaet i juli 2015. Så kom jeg og Morten med i 2018. Etter det har vi vokst jevnt og trutt, og nå er vi sju, sier han.

Ikke butikk

Bedriften har flyttet fra et trangt, lite lager til større lokaler på et industriområde.
– Vi har én fast inne på kontoret og ser at det baller på seg med administrasjon, men vi andre prøver å være ute, ifølge Anders Kongsrud.

Der er det også en liten utstilling, men noen butikk vil ikke Blåhø VVS ha. I hvert fall ikke nå. GK Rør har butikk i Vågå, og Kongsrud mener at det holder med én på et lite sted. Dessuten møter butikkene konkurransen fra netthandelen.

Valdresflye og Vågå

Bedriften tar ikke de aller største oppdragene, men har nok å gjøre med bolighus, hytter og næringsbygg.

– Vi har vært med på en del utbygginger for Nye Veger på Valdresflye. Nå skal de bygge nytt servicebygg på Gjende, forteller han.

I Vågå er det stort sett de lokale rørleggerne som konkurrerer om oppdragene.
– Kundene er stort sett flinke til å bruke lokale. Det er fokus på det her. Men nå skal de bygge nytt aldershjem. Det blir for stort for oss. Vi har hverken administrasjon eller folk ute til å ta det – vi har ikke kapasitet, sier Kongsrud.

Også i Ottadalen merker rørleggeren at både priser og leveringstid har økt.
– Vi har merket at det har vært en utfordring. På den annen side har vi aldri hatt det så travelt som nå. Det virker som folk investerer og har tro på fremtiden. Det kan jo hende at vi begynner å få mer og mer fotfeste i markedet og at det er derfor vi merker at vi har det travelt. Men det virker også som koronaen har fått litt flere til å pusse opp, har han merket.

Ingen markedsføring

Blåhø VVS har ikke brukt en krone på markedsføring ennå, annet enn å sponse noen lag, foreninger og arrangement.

– Av og til må vi hjelpe kunder som har kjøpt inn det de skal ha før de har begynt å pusse opp. Kommer vi inn i en tidlig nok fase, går det som regel bra, men ofte kommer vi på befaring, og da er det altfor sent å unngå at de kjøper inn noe som holder dårlig kvalitet. det kan være litt vår skyld, at vi har vært for sløve til å markedsføre oss. Kanskje noen har den oppfatningen at vi bare er ute og monterer og ikke selger varene, mener Anders Kongsrud.

Powered by Labrador CMS