Kraftselskapene tar opp kampen om byggeplassene
TrønderEnergi lader batteriene og har som mål å ta en ledende posisjon i markedet for elektriske byggeplasser. Men flere andre kraftselskaper har også meldt seg på i kampen.
– Ohmia Construction er del av et pilotprosjekt i Oslo nå, og fra høsten av vil vi ha fem skalerbare batteripakker som vi tilbyr til grønne byggeplasser rundt i landet, sier forretningsutvikler hos TrønderEnergi, Kristin Sæterøy.
Plug and play
Elektrifisering av byggeplassene er et hett tema og stadig flere elektriske anleggsmaskiner dukker nå opp på landets mange byggeplasser. Men for at disse skal fungere trenger de gode lademuligheter.
Flere aktører posisjonerer seg nå i dette markedet og flere av de store energiselskapene er med i kampen. Det betyr at både Bergenske BKK, Skagerak Energi og TrønderEnergi melder seg på i kampen om å gjøre norske byggeplasser grønnere.
– Vi har helt klart ambisjoner om å ta en ledende posisjon i dette markedet. Med over 70 års erfaring fra kraftbransjen og vår teknologiske kompetanse, har vi alle forutsetninger for å klare det, sier Sæterøy.
Årsaken til utviklingen er en bærekraftig vind som blåser over de fleste næringer, men også at regjeringen ønsker at landets byggeplasser skal være fossilfrie allerede i 2025, noe som bare er fire-fem år til.
– Sammen med batterileverandør EST Nordic, tilbyr vi en komplett løsning som gjør det enkelt og forutsigbart for entreprenører og byggherrer. De kan hurtiglade sine anleggsmaskiner og lade annet utstyr på bygg- eller anleggsplassen. Dette er en «plug and play»-løsning som sikrer stabil lading slik at byggeprosjektet får normal fremdrift uten forsinkelser, sier Sæterøy.
Etablerer eget datterselskap
Hun forteller at TrønderEnergi nylig har etablert et eget datterselskap som skal fronte satsingen under navnet Ohmia Construction. De har fra før av etablert selskapene Ohmia Charging (elbillading til borettslag og sameier) og Ohmia Retail (energisystemer for dagligvarebransjen).
– Vi er helt i oppstartsfasen, men det er allerede bestemt at batteripakkene tilbys nasjonalt og at de blir leid ut, sammen med tilførsel av nødvendig strøm til byggeplassen, sier Sæterøy.
En av fordelene med løsningen er at den krever lite energitilførsel, noe som betyr at større utbygginger av kraftnettet i tilknytning til byggeplassen ikke vil være nødvendig.
– For å sikre en energieffektiv, driftssikker og forutsigbar løsning på grønne byggeplasser, er det viktig at vi er med fra start, fra prosjektering til ferdigstilling. Behovet for energi vil være mindre etter at byggeprosjektet er ferdigstilt, så et batteri vil erstatte behovet for en større nettutbygging, og dermed spare strømkundene for ekstra kostnader. Løsningen som vi tilbyr er skalerbar og svært mobil, noe som gjør det enkelt å flytte den fra en byggeplass til en annen, sier Sæterøy.
Offgrid-løsning
Selskapet er altså ikke det eneste som nå ser på tilsvarende løsninger. BKK er godt i gang med utviklingen av en egen løsning, mens Skagerak Energi bygger det de kaller verdens største offgrid-batteri, som de mener vil passe like godt til både byggeplasser og festivaler.
Løsningen er annerledes enn løsningen til både BKK og Trønder Energi, da den ikke er avhengig av tilførsel av strøm til byggeplassen. Når batteripakken på inntil en halv megawatt, begynner å gå tom for strøm, skiftes den ut med fulladete batterier. Konteineren med de flate batteriene kjøres så til en sentral ladestasjon for opplading, skriver TU.
– Dermed løser vi også problemet med overkapasitet på kraftnettet, sier prosjektleder hos Skagerak Energi, Kenneth Andersen, til TU.
Han forteller at det i dag er vanlig å bygge ut nettet for at entreprenøren skal ha nok kraft i byggeperioden, gjerne ispedd utstrakt bruk av dieselaggregater. Når prosjektet er ferdig, er det imidlertid ikke behov for like mye kraft lenger.
– Med batterier kan vi unngå slik unødvendig utbygging av kraftnettet, sier Andersen. I praksis blir det som en gedigen powerbank som betyr at byggeplassen kan være helt frakoblet alt av elektriske grid. Skagerrak energi ser også for seg en rekke andre bruksområder for laderen.
– Selv om dette primært er tiltenkt hurtiglading av el-maskiner, er det ikke vanskelig å tenke seg sekundære bruksområder. Plutselig kan man arrangere festival på et jorde langt utenfor allfarvei, foreslår Andersen overfor TU.