SANITÆR
Må bli mer opptatt av å hjelpe kunden
KLØFTA: De vil selge noe mer enn bare billige produkter. – Vi må hjelpe kunden med å velge de gode løsningene, sier Konekta-sjef Line Ekroll Dyb.
Hun er nettopp ferdig med de årlige fagdagene i alliansen. Der handlet det mye om bærekraft. Bærekraft er da også et av de områdene der hun mener at Konekta-selskapene må hjelpe kundene sine med det de ikke forstår selv.
Info og grønne lån
– Informasjonsoppgaven blir vår. Vi må begynne å hjelpe kunden med å velge gode løsninger. Vi som arbeider teknisk, ser at byggherren etterspør det. Men de har ikke kompetansen som skal til for å si at de vil ha den løsningen eller den løsningen, sier hun.
Line Ekroll Dyb bruker et eksempel fra USA som hun har fått av den største leverandøren sin, Uponor: Byggherrer får ikke de rådene de trenger for å velge de riktige tekniske løsningene. Når så bygget står ferdig, så får de ikke de grønne lånene og den finansieringen de skal ha, og dermed er ikke bygget så mye verdt for eierne som det skulle ha vært.
– Vi må fortelle kundene at «dette kan du velge», og hva de får hvis de gjør det. Grønne lån og billigere forsikring er eksempler. De tekniske entreprenørene vet hva det betyr om byggherren får den ene eller den andre løsningen. Det vet ikke byggherren selv.
Kritiserer staten
Det Line Ekroll Dyb etterlyser nå, er at staten holder sine egne bærekraftsløfter:
– Bærekraft skal vektes 30 prosent i anbudene, men det vi opplever, er at det ikke skjer, sier hun.
– Skal vi lykkes med bærekraft og gjøre det som myndighetene sier at vi skal gjøre, så må myndighetene gjøre det selv. Vi tenker at dette er en vinn-vinn-situasjon: Det grønne skiftet behøver ikke å koste mer, sier hun.
Teknisk gode
Nå opplever hun at teknisk kompetanse blir veldig etterspurt. De bedriftene som er gode teknisk, klarer seg også bedre i dårlige tider, sier hun. Konekta-bedriftene har unngått å permittere hittil, bortsett fra i Bergen, men særlig privatmarkedet er veldig redusert.
– Vi klarer oss bedre enn markedet. Men vi tror høsten blir tøff. Ordrereserven er god, men den største utfordringen for bransjen er de utsatte prosjektene, sier Dyb. Det betyr også at det trengs folk på andre tidspunkter enn det som var planlagt.
400 lærlinger
Å få inn flinke folk, det er uansett vanskelig. Nå som det er nedgangstider, søker mange seg ut av bransjen eller ut av landet. Når det oppgangstider igjen, kommer det til å mangle mange.
– Vi jobber med rekruttering og å bygge laget allerede nå. Vi har godt over 400 lærlinger i systemet. Men bransjen sliter med at den ikke er flink på rekruttering. Vi selger oss ikke godt nok, mener Line Ekroll Dyb.
Hun snakker om leverandørene som en stor ressurs, og nå er hun stolt av at snart 2.500 ansatte i Konekta-selskapene har gjennomført et nytt kurs i bærekraft.
– Enten du er elektriker eller arbeider med ventilasjon eller rør, så er det praktisk case som du må velge og løse, forteller hun.
Resultatene på oppgavene er også veldig bra. Spesielt de fremmedspråklige, de som har tatt kurset på engelsk, gjør det godt.
– Alle har fokus på bærekraft, men vi kan alle bli bedre, sier Line Ekroll Dyb.
Bærekraftklare på ISH
Hvordan kan FNs bærekraftsmål nummer 6 oppnås? Det er ISH-messen i Frankfurt i mars som legger opp til å stille spørsmålet. Nummer 6, det er målet om rent vann og gode sanitærforhold.
Mottoet for VVS-fagmessen er «Løsninger for en bærekraftig fremtid». Der blir det blant annet en egen vannkonferanse som Messe Frankfurt organiserer sammen med næringslivsavisen Handelsblatt. Men også varme, klimagasser og intelligent bygningskontroll blir tema for egne konferanser under ISH.