Lars og 16 kollegaer skal på Energiteknisk konferanse
Norges største lufthavn krever mye energi, og energien må leveres døgnet rundt, hver dag i året, kontinuerlig. 34 millioner passasjerer reiser gjennom flyplassen årlig, og som alle vet er flypassasjerer utålmodige. Lars Jørgen Axelsen har jobbet i Avinor på Gardermoen siden 2005, og har full kontroll på systemene.
Avinor tar med seg en stor delegasjon til Energiteknisk konferanse, både fra Oslo lufthavn, andre lufthavner, og sentralt. I den sammenheng fikk NemiTek lov til å besøke flyplassen og få en gjennomgang av systemene som er på plass der for å drifte flyplassen.
– Vi drifter fyrehusene,og vi drifter de andre energikildene. Fjernvarme, fjernkjøling og ventilasjon, sier Lars, som jobber som driftsingeniør på Oslo lufthavn.
Stort energibehov
Lars har ansvar for at driften går som den skal. Sammen med teamet sitt drifter Lars ca 300.000 kvadrat med terminalbygg, gatevarme på blant annet rullebane og andre områder som trenger å være tørre til enhver tid.
– Vi leverer vel 35-40 Gwh i året til terminalene, kan Lars fortelle, mens han viser NemiTek rundt.
For å klare dette har de et omfattende system med flere energikilder tilgjengelig. Dette inkluderer fire kjeler med fyring av biodrivstoff, fjernvarme fra Statkraft, varmepumper og dieselaggregat som reserveløsning.
Bruker snøen til kjøling
En av de unike anleggene som Oslo lufthavn installerte for et par år siden er snøsmelteanlegget som bidrar med kjøling når det er behov på det, typisk i sommermånedene. På et område litt utenfor terminalene lagrer de snø i en stor grop, som de i løpet av våren dekker til med flis.
– Fordelen må jo være at vi får brukt den snøen til noe, som vi likevel må frakte vekk. Her har vi en effektfaktor kanskje helt oppe i 30, eller helt oppe i 50. Dette i forhold til en tradisjonell varmepumpe som har en effektfaktor på 4-5.
Jakter alltid på kilowatttimer
Lars er åpenbart lidenskapelig opptatt av energiteknikk, og forteller at de blir med på Energiteknisk konferanse for å møte nye mennesker, og for å se på mulig ny teknologi og løsninger som kan forbedre driften på Oslo lufthavn.
– Vi jakter jo på kroner, kilowattimer hver dag! Kan vi gjøre ting smartere, så gjør vi det.
Du kan møte Lars og de andre fra Avinor på Energiteknisk konferanse, som blir arrangert på Kielbåten 10. – 12. mai. Du kan melde deg på her.