BYTTER: Når han bytter ut gamle varmepumper, ser Thomas Killi hvordan de færreste har vært forberedt på at det skulle bli behov for kjøling på Mo.

KULDE

Sparer mye tid når kunden får velge tid for befaringen

MO I RANA: Kjølebehovet går rett i været i nordnorske hjem. Killi Service har laget sin egen løsning for å la kundene bestille befaring. Det sparer så mye tid at Thomas Killi er klar til å selge tjenesten til andre i bransjen.

Published

Det begynte som et rent monteringsfirma, gikk videre til salg, og nå har ranabedriften Killi Service fått til en løsning som er så smart at gründer Thomas Killi er klar for å selge den til flere.

Gaselle

– Det er ganske lenge siden vi begynte å legge mye i digital markedsføring. Det har vi utviklet videre og videre, og det er en stor årsak til veksten, sier han.

Killi Service har vært gasellebedrift de to siste årene. Annonsering på Google og Facebook har gitt resultater. Til å begynne med satte Thomas Killi bort arbeidet til et byrå. Etter hvert ble han mer og mer interessert, og til slutt sa han opp byrået og begynte å kjøre markedsføringen selv.

Velger tid for befaring

I neste omgang kom det nye nettløsninger:

– Vi fikk satt opp en integrasjon mellom landingssiden vår og ordresystemet. Det har betydd mye, sier han.

Når kunden fyller ut et skjema på nettsiden til bedriften, kommer det en SMS med en lenke. Klikker du på lenken, kommer du til et skjema der du kan velge tidspunkt for en befaring. Treffprosenten er overraskende stor.

– Jeg har lyst til å komme på befaring hos kunden. All manuell jobb før den tid er egentlig unødvendig. Det er jo hyggelig, men du har gjort veldig mye hvis du kan automatisere den biten der, ifølge Killi.

Selger tjeneste

Nå slipper han telefoner og eposter frem og tilbake for å finne en tid som passer. 

– Vi har kommet langt med en idé om at vi skal gå videre og selge denne tjenesten ut til andre, sier han.

Han har hatt en utvikler som har tatt seg av arbeidet med å flette sammen systemene. Ordresystemet har vært brukt til digitale ordre og timeføring for montørene lenge, men nå kan det brukes til salg, også.

Det som er avgjørende, er at systemene virker sammen. 

– Vi har det travelt. Hvis jeg får lempet over en Excel-fil og så må ringe dem, så kan det ta tre dager, og da er de så kalde at vi ikke får solgt noe. Eller de har kjøpt fra noen andre allerede. Nå får kunden en tilbakemelding selv om klokken er to natt til lørdag, uten at jeg trenger å være våken, sier Thomas Killi.

Sommersesong

Vinteren er høysesong for varmepumper, som hos så mange andre. Men nå er det blitt en høysesong til:

– Vi ser på tidligere installasjoner at mange montører har arbeidet som at du aldri vil trenge kjøling. Men de siste årene har vi hatt én til to skikkelige hetebølger der det har vært over 30 grader. Mange ganger er de kommet helt plutselig, uten noen gradvis tilvenning. Da har vi faktisk opplevd en ordentlig minihøysesong, sier han.

Ut i underbuksa

Han forteller om en herre som måtte ta inn på hotell midt på sommeren fordi det ikke var levelig i det nye leilighetskomplekset han bodde. En annen kar kom ut i bare underbuksa og sa: «Hjelp! Vi koker!»

Nå er Killi Service tre ansatte. Behovet for en ekstra på kontoret til å svare på telefoner, ta imot bookinger og tegne opp arbeidslister, det er blitt borte. Butikk eller visningslokaler er det heller ikke behov for. Bedriften er propartner for Panasonic.

Bunnskrapt bufferkonto

I år ser sjefen hvordan adferden til kundene har endret seg. Der de tidligere byttet ut en varmepumpe når det var en antydning til feil, venter de nå til den havarerer helt. Det er også en stor økning i kunder som deler opp betalingen. 

– Det kan vi jo skjønne. Det er mange sparekontoer og bufferkontoer som er bunnskrapte, sier han.

– Vi har gått runden med at kunden har skaffet seg mobil AC-maskin og funnet ut svakhetene med den. Så går de til anskaffelse av et ordentlig, fastmontert splittsystem etterpå. Så er de interesserte i en enklere varmepumpe til kjøling på soverommet eller på et kontor, forteller Thomas Killi.

Powered by Labrador CMS