HOLDER STAND: Geir Lien i Rygge Rørleggerservice fortsetter å handle på Høyden i Moss selv om Heidenreich har fått en butikk til i østfoldbyen.

SANITÆR

Jubilerer med nye butikker og helnorsk nettbutikk

MOSS: Heidenreich jubilerer med nye butikker. Og endelig får den norske grossisten lage nettbutikk som passer norske kunder. Den norske rørleggeren er nemlig ikke helt som andre.

Published

– Vi er vant til mange flere betalingsløsninger, og vi ligger foran mange andre europeiske land, sier Kjetil Grønbakken. 

Markedsdirektøren i Heidenreich er godt i gang med et jubileumsår som han omtaler som «superspennende». I år er det 120 år siden familieselskapet startet opp i Norge.

Nye butikker

Det spennende året begynte egentlig allerede i fjor høst. 

– Da åpnet vi butikk nummer to i Moss. Og så åpnet vi nummer tre i Bergen i slutten av januar. 13. mai blir det helt ny butikk på Jessheim, forteller Grønbakken. Det er 13. mai som er selve jubileumsdagen.

Dessuten skal jubileumsåret bli året der Heidenreich får på plass en bedre netthandelsløsning. 

– Nordmenn generelt og kundegruppen som vi har, er opptatt av å bruke nettet på en helt annen måte enn det proffkunden er i Tyskland, for eksempel, slår Kjetil Grønbakken fast.

AKTIVITET: Butikkene er viktige salgskanaler for Heidenreich. Her viser Michael Ladehoff hos Hans Grohe frem nye løsninger til Sondre Johnsen i Moss Bad og Varme.

Like bra som privat

Det er tyske GC Gruppe – som begynte med rørhandelsfirmaet Cordes & Graefe i Bremen i 1921 – som eier Heidenreich. GC er på plass i de fleste landene på det europeiske kontinentet. Men på nett ligger den norske bransjen foran, ifølge Grønbakken. 

Han har vært hos Schibsted og fått presentert en stor B2B-undersøkelse – altså en undersøkelse som har sett på bedrift-til-bedrift-markedet i en rekke næringer – blant annet om netthandelsløsninger.

– B2B-kunden i Norge forventer netthandelsløsninger som er minst like gode som de er vant til å bruke som privatpersoner. Der ligger Tyskland litt bak. Netthandelsløsningene på B2B er ikke nødvendigvis like bra som netthandelsløsningene for forbrukere, sier han.

Betaling og passord

Norske rørleggere er vant til mange flere betalingsløsninger – kort, Klarna og Vipps. De er vant til å logge seg inn flere steder uten at de trenger å huske brukernavn og merkelige passord.

– Jeg merker det på GC-møter at vi ligger foran mange andre europeiske land. I Italia er det nesten ikke en rørlegger som handler noe på nettet. Spania begynner å få netthandel også blant proffkunder. Polen er et land som ligger veldig opp mot Norge på nettbruk for proffkunder, forteller Grønbakken.

Da GC kjøpte Heidenreich i 2010, gikk det norske selskapet over på den internasjonale netthandelsløsningen. 

– Den har vi fått mye pepper for. Vi har jobbet mye mot eierne i Tyskland for å få lov til å åpne egen nettbutikk, og nå har vi endelig fått lov til å løsrive oss fra den tekniske løsningen, sier han.

Nå blir proffkundene spurt om hva de ønsker seg, og så skal nettbutikken lanseres i tredje kvartal.

Tro på året

Kjetil Grønbakken har tro på et godt år både for egen bedrift og for hele bransjen. 

– Vi hadde en liten omsetningsvekst i et tøft marked i fjor. Vi økte markedsandelene våre i et fallende marked og havnet på 2,1 milliarder kroner i omsetning, sier han.

– 2024 blir et spennende år for hele bransjen. Når det forhåpentligvis kommer en rentenedgang etter hvert, må vi forvente et vanvittig press på boligmarkedet, spesielt i de større byene. Vi er spente på hva som skjer med igangsatte boligprosjekter. Mens det er mye som ser på VA-prosjektsiden med veier, tunneler, vann og avløp, så er usikkerheten større på VVS. Bransjen er avhengig av en viss andel nye byggeprosjekter som settes i gang, ifølge Grønbakken.

Butikker vokser

Selv om det skal satses på nett, ser Heidenreich vekst i butikkene. Moss høres ikke ut som det mest åpenbare stedet å ha to butikker.

– Men den nye butikken er blitt tatt veldig godt imot. Vi har klart å beholde besøk og salg i den første butikken i Moss og samtidig klart å trekke en del nye kunder inn i den nye butikken. Vi har en helt ny bemanningsgjeng der, så det er ingen som har dratt med seg kjente over. Vi har en god utvikling i Moss, og det samme opplever vi i Bergen, sier Kjetil Grønbakken.

Powered by Labrador CMS