NETTMILLIARDER: Salg for mange milliarder kroner skal ta veien over på nett.

SANITÆR

Seksdoblet salget på nett, men kundene har ikke råd til luksus

BERGEN: De seksdoblet salget på tre år. Men hvis bad.no skal fortsette veksten, gjelder det å satse på andre varer: I år har ikke kundene råd til luksus.

Publisert

– Folk kjøper mer «midt-i-varer» og mindre luksusvarer. Da må vi presentere dem en bedre miks, sier Erlend Stunner. Han er daglig leder i den Allier-eide nettbutikken Bad.no.

Der kan han skilte med seksdobling i omsetningen fra 2018 til 2021. Så har det stabilisert seg.

– Men vi har fortsatt vekst i omsetningen i et marked som går ned, ifølge Stunner.

Han forteller hvordan andelen av dem som besøker nettsiden, som faktisk handler, fremdeles vokser.

DINOSAUR: Bransjen er en dinosaur, mener Bad.no-sjef Erlend Stunner.

– Dinosaur

– Bransjen vår er en dinosaur. Vi ligger bak på de datadrevne tingene og har veldig mange manuelle prosesser, sier Bad.no-sjefen.

Han har presentert nettbutikken for teknologene i Proptech Innovation.

Allier Gruppen overtok Bad.no da gründerne ville ut.

– Det var to flinke rørleggere som startet og jobbet opp butikken til 15 millioner i omsetning. Men det krevde for mye penger og tid å komme videre, ifølge Erlend Stunner.

Store kostnader

– Vi får en oppsving umiddelbart. Så ser vi at driftskostnadene er helt hinsides. Alle ressursene vi bruker, må vi bare bruke på å holde oss flytende. Vi får ikke lov til å drive med salg; vi får ikke lov til å drive med det som skaper verdi. Samtidig blir det dyrere å drifte, beskriver han.

Da omsetningen var nede i ti millioner, brukte Bad.no 50.000 kroner i måneden bare på en server som ikke håndterte mer enn 20 bestillinger om dagen.

– Heldigvis har vi fortsatt en eier som tror at det er digitalt det kommer til å skje i vår bransje, sier Stunner, som omtaler de første årene i Bad.no som den dyreste utdannelsen i verden.

I 2018 var omsetningen ti millioner og underskuddet seks millioner. I 2021 nådde salget nesten 60 millioner og bad.no hadde et overskudd på 3,7. Investeringen som måtte til for å klare det, var bare en halv million.

Var teknisk konkurs

Men så måtte Stunner gå tilbake til styret og be om mer penger. Den tekniske løsningen kunne ikke skaleres opp og håndtere den mangedoblede omsetningen.

– Det vi ikke skjønte, var at vi trengte ekstremt mye IT-kompetanse for å drifte det. Vi vil ha fokus på de viktige tingene – salg, service, logistikk og kontroll, understreker han.

Nå har Bad.no gått over til å leie de tekniske plattformene, det som på fagengelsk heter SAAS, «software as a service».

– Det er kostbart, og driftskostnadene har gått opp. Men samtidig binder det ikke opp egenkapital. Vi var teknisk konkurs, og eieren måtte inn med ny kapital. Nå er alt bundet opp i varelager i stedet, sier Erlend Stunner.

Dumme ChatGPT

Nå har han satt i gang med en egen prisrobot. Den overvåker alle prisene på det norske markedet. Så går det an å velge å legge seg over eller under.

– Før satt vi og holdt på med masse manuelt arbeid. Da var vi veldig observante på å prise ned, men veldig lite observante på å prise opp igjen, forklarer han.

Bad.no har også testet kunstig intelligens.

– Jeg er middels fornøyd med ChatGPT. Den er ganske dum fortsatt. Den er flink på å hente dataene og skrive dem i egne setninger, men den finner ikke på noe nytt. Skal dette være en suksess, vil vi heller bruke kunstig intelligens som vi bygger selv, sier Stunner.

97 milliarder

På lageret arbeider like mange med 60 millioner i omsetning som tidligere da omsetningen var det halve. Teknologien gjør at de kan plukke mange ordre samtidig. Bad.no opererer med høye snittordre, men kunder som ofte dukker opp bare én eller to ganger.

– Rot-markedet – rehabilitering, ombygg og tilbygg – er på 194 milliarder kroner årlig i Norge. Cirka 50 prosent er varekjøp. Det vil si 97 milliarder kroner som muligens skal gå digitalt. Per i dag står vi for 2,3 prosent på nett, mens elektro, for eksempel, ligger på 60 prosent. Det sier noe om den reisen vi har foran oss. Det er enormt mange penger som skal flyttes digitalt.

Toget går nå i vår bransje, sier Erlend Stunner.

Powered by Labrador CMS