ANDRE KANALER: Rørentreprenørenes Norge satser på andre kanaler for å informere medlemmene, forteller Marianne W. Røiseland.

AKTUELT

Slutt for Rørfag etter 88 år

4. desember kommer aller siste utgave av magasinet Rørfag. – Det er i dag mange andre måter å kommunisere med medlemmene på, konstaterer administrerende direktør Marianne W. Røiseland i Rørentreprenørene Norge.

Publisert Sist oppdatert

Det er Rørentreprenørene som eier Rørfag. NemiTek har produsert bladet på oppdrag fra organisasjonen. Men nå er det slutt, og Røiseland ser på beslutningen som udramatisk.

– Utviklingen går den veien, selv om det har vært fagbladene som har holdt lengst, sier hun.

Det som da het Norske Rørleggerbedrifters Landsforening, ga ut det første nummeret av Rørfag i 1936. Organisasjonen laget bladet selv, og det var langt mer teknisk enn dagens fagblad. De siste tiårene har forlaget Skarland Press og senere etterfølgeren NemiTek produsert Rørfag.

Podkast og sosiale medier

– At organisasjoner driver blader, er på vei bort. Vi har direkte informasjon til medlemmene: Webinarer, møtesteder, og vi bruker podkast, Facebook og andre sosiale medier aktivt. I tillegg har vi en egen nettside der vi informerer om det som er fokus for bransjen. Det er en helt annen verden nå enn da Rørfag startet, sier Marianne W. Røiseland.

En annen verden

– Det er mange måter å nå medlemmene direkte på i dag uten at du trenger å ta hele den prosessen med å gi ut et blad. Vi sender eposter, vi snakker med folk – kommunikasjonsmessig er det en helt annen verden enn det var da vi etablerte fagbladet.

Rørentreprenørenes Norge eier fremdeles merkenavnet Rørfag. 

– Vi må tenke på hvordan vi kan bruke det videre. Det er et innarbeidet navn, sier Marianne W. Røiseland.

Powered by Labrador CMS