VINTERSTJERNER: Norge stiller med (fra venstre) Ingrid Landmark Tandrevold, Martin Johnsrud Sundby, Marit Bjørgen, og Tarjei Bø. De konkurrerer mot Frida Karlsson, Teodor Peterson, Anna Haag og Emil Jönsson fra Sverige.

Daikin med i Landskampen

Kuldebransjen er ikke spesielt aktive med sponsing, men de siste ukene er Daikin Varmepumper blitt svært synlige for TV 2-seere. Også ABK-Qviller har gode erfaringer med sponsing.

Published Last updated

Hver fredag klokken 20 konkurrerer fire norske og fire svenske kjendiser fra vinteridrett i ulike øvelser – med Petter Northug og Gunde Svan som programledere. Hele 436 000 seere fikk med seg premieren, ifølge nettstedet Kampanje. Daikin varmepumper er godt synlig med sponsorplakat foran og bak hver bolk av programmet.

Hvor mye Daikin har betalt for dette og hva slags reklameeffekt de får igjen, vet vi lite om. Salgsdirektør Thomas Karlson i Daikin er ordknapp når vi spør ham.

Ingen kommentar

– Her kan jeg dessverre ikke hjelpe deg, da jeg aldri hverken snakker om eller med noen om markedsstrategien vi følger, sier Karlson.

– Men du må da i det minste kunne gi en kort kommentar til hvorfor dere har valgt å satse på Landskampen? Hele Norge, i alle fall en halv million av oss tv-tittere, ser jo at dere sponser programmet.

– Daikin Norge er opptatt av sunne, gode verdier og Landskampen er et program med fokus på hva vi i Daikin mener er viktigst – nemlig det å være best. Vi både utvikler og tester våre maskiner her i Norden. Vi lar dem gå gjennom ekstreme forhold for å skape vinnere, nettopp slik vi er vant til å se deltakerne i Landskampen, svarer han.

Opptur med Solskjær

Salgsdirektør Andreas Kvamme i ABK-Qviller sier de hele tiden vurderer sponsing, men at de sjelden tar i bruk dette reklameverktøyet. Prisen vurderes som høy, og sponsing er ofte begrenset i tid.

– Å knytte seg opp til bestemte programmer kan ha både fordeler og ulemper. Vi har valgt en annen strategi som er mer basert på forbrukers beslutningsprosess. Det betyr i utgangspunktet at vi benytter en kombinasjon av brede og smale kanaler for å treffe forbruker i riktig modus, sier Kvamme.

Likevel er sponsing langt fra fremmed for ABK-Qviller. Blant annet sponset de i fjor VGs dekning av Premier League på nett. Den ble enda mer aktuell da Ole Gunnar Solskjær ble aktuell for, og senere ansatt som manager i Manchester United. Da ble det plutselig uventet god eksponering.

Powered by Labrador CMS