Alle partnerne kom til ferdige, identiske stander som var utformet for å gjøre det lett å etablere kontakt mellom partner og rørlegger.Thomas Eckhoff
ARBEIDSLIV
VVS Fagmann samlet nesten 500
Den landsdekkende rørleggerkjeden VVS Fagmann samlet 19. – 20. august nesten 500 medlemmer og utstillere til medlemsmøte på Gardermoen. Kjeden med mer enn 850 medlemsbedrifter møter et stort behov for kjedetilhørighet og har gjennomført sitt første nasjonale medlemsmøte.
Fokus for VVS Fagmann er å markedsføre medlemmer i sitt nærmiljø. Kjeden ble etablert av Brødrene Dahl i 2002 og har 20 års jubileum i år. De har i mange år hatt regionsvise samlinger, og dette arrangementet var VVS Fagmann sitt første landsdekkende møte.
Medlemsmøtet på Thon Congress samlet et stort antall medlemmer og representanter for 42 partnere som hver hadde egne stands i messehallen. Møtet var åpent for alle kjedens medlemsbedrifter, flere rørleggerbedrifter valgte å gjøre messen til et faglig og sosialt arrangement for alle i bedriften.
Styrke og sikre rørleggeren
– Rørleggere møter både gode markedsmuligheter og stor risiko i sin drift knyttet til lover og regler, kontrakter, skader og kostnadsutvikling. Vi har de siste årene gjort store løft for å støtte rørleggernes hverdag på alle fronter. Medlemsmøtet ga en etterlengte anledning til å presentere alt dette etter koronakrisen, sier kjedeleder Jan Christian Heggeli i VVS Fagmann.
Kjedekontoret til VVS Fagmann består av kjedeleder Jan Christian Heggeli, markedssjef Ane Soløst og markedskoordinator Martine Deak Edvardsen. Trioen sto for planlegging og gjennomføring i egen regi på en måte som ble godt tatt i mot av deltakerne.
De 42 kjedepartnere ankom torsdag 18. august til ferdig riggede stander hvor det bare gjensto å sette frem produkter og presentasjonsmateriell. Alle stander var like store og utformet uten tradisjonelle båser, slik at det ble lett og uanstrengt for alle å komme innom.
Programmet på hoveddagen fredag 19. august var seminar med gjennomgang av hele kjedekonseptet, presentasjon av markedsråd og partnere, messe med parallelle fagseminarer og middag, kåringer, show og attåt.
Støtte fra Lippestad
Geir Lippestad fra Advokatfirmaet Lippestad var på scenen tilknyttet betydningen av å ha gjennomført og dokumentert opplæring av medarbeidere. Han trakk også frem at mange rørleggerbedrifter får overraskelser i forhold til kontrakter hvor mangler kan gi utsatt betaling, manglende betaling og erstatningskrav.
Advokaten orienterte også om dokumentasjonskrav fra og med januar 2022 for å sikre takstverdi for badet for oppdragsgivere og mot erstatningskrav som kan komme i opptil ti år etter at badet står ferdig.
– Alt handler om at rørleggeren skal kunne få jobber, gjennomføre oppdraget og ikke komme i trøbbel etterpå, sa Lippestad.