rørleggerjobb av mitt anbud
mitt anbud

Saksøkte populær Mittanbud-rørlegger

Kunden valgte rørlegger ut fra de gode anmeldelsene på Mittanbud, men endte med å saksøke bedriften for dårlig arbeid. Rørleggeren ble fjernet fra anbudsnettsiden, men fortsatte i rørbransjen med nytt firma og falsk mestertittel.

– Jeg vet ikke hva han har gjort. For meg virker det nesten ikke som han er rørlegger, sier Ingrid T. Ødegård. Hun har fått pusset opp en leilighet i Oslo og er svært kritisk til at hun ikke kan stole på anmeldelsene på Mittanbud.

Brukte anmeldelsene

Hun hadde nettopp flyttet til Oslo. Til daglig er hun arkitekt og engasjerte snekker og murer som hun kjente fra tidligere prosjekter, men rørlegger og elektriker i hovedstaden kjente hun ikke. Derfor brukte hun anmeldelsene på Mittanbud, i håp om å finne den beste.

– Jeg endte opp med VVS Partner. De hadde de klart beste tilbakemeldingene fra tidligere kunder, og ut fra opplevelsen på befaring virket han også som en dyktig og erfaren håndverker, sier Ødegård.

Hun foretrekker en håndverker som svarer på spørsmålene, sier fra når noe er en dårlig idé og foreslår løsninger.

Saksøkte firmaet

Det gikk heller dårlig.

– Nå har jeg tatt ut søksmål, for det viste seg at ingenting av arbeidet som er gjort, holder dagens standard, sier hun.

– Han har montert innvendig dusj uten vannsikkert skap. I stedet for å koble seg på det nye røranlegget som ligger i leiligheten, koblet han badet på gamle kobberrør som skal skiftes ut, uten å si fra, og gjemte det bak vaskemaskinen. Ellers er det lekkasjer på alt av armaturer og en radiator, pluss at han installerte to radiatorer på samme rør som nå hviner og piper. Det er grove feil med hele jobben, ifølge Ingrid T. Ødegård.

VVS Partner ble fjernet fra Mittanbud, men daglig leder kom tilbake med nytt firma.

– Jeg ble kontaktet av noen andre som bruker samme rørlegger. Historien er akkurat det samme, med veldig gode anmeldelser, men at han leverte en jobb som ikke var fagmessig, sier hun.

Befaring

Anders Larmerud i Rørentreprenørene Norge, Oslo & Omegn, har vært på befaring og bruker ord som «uforståelig» og «uryddig» om løsningene som er valgt. Han anslår rørleggerarbeidene som må til for å rette opp, til drøye 50 000 kroner pluss moms. I tillegg kommer murerarbeid og annet, slik at Ødegård totalt krever 320 000 kroner i erstatning.

Ingrid T. Ødegårds advokat Stine Eriksrød er heller ikke nådig: «Manglene er av et slikt omfang og av en så amatørmessig og grunnleggende karakter at arbeidene må anses å være utført grovt uaktsomt. Selv de enkleste oppgaver er utført ufagmessig og i strid med teknisk forskrift og monteringsveiledninger», skriver Eriksrød.

Kaster ut mange

Daglig leder Håvard Bungum i Mittanbud mener at nettstedet gjør en god jobb med å holde useriøse bedrifter unna og sikre at kundeanmeldelsene er reelle.

– Vi har kastet ut mange bedrifter fra tjenesten. Om ikke hver dag, så kaster vi i hvert fall ut bedrifter hver uke. Det er mange ulike grunner – alt fra at de har gjort en skikkelig dårlig jobb og at det er dokumentert, til dårlig oppførsel, dårlig kundebehandling og mer alvorlige tilfeller, som for eksempel bedrageri, sier han.

8000 bedrifter

Siden Mittanbud startet for ti år siden, er i hvert fall langt over 1000 bedrifter fjernet. Vilkårene er strenge for å bli med, og bedriftene må signere på dem.

– Vi kan sjekke om de har sentral godkjenning, om de er registrert for mva, om de har mesterbrev og om de fyller lovpålagte krav. Vi jobber hele tiden med å gjøre kravene mer tydelige, men med 8000 bedrifter greier vi ikke å reise ut og treffe hver eneste, sier han.

Sjekkene brukes også til å legge inn sperrer – for eksempel sperres alle som ikke er DSB-godkjent fra å gi pris på elektrikerjobber.

– Hvis det er en alvorlig grunn til at noen er kastet ut av tjenesten, prøver vi å unngå at de kommer tilbake. Hvis du går konkurs og starter opp et nytt selskap, eller hvis du bytter jobb, kan vi ikke nekte deg tilgang av den grunn. Men det er noen som hele tiden prøver å komme inn, og dem følger vi med på, sier Bungum.

mittanbud-Bengum
KONTROLL: Håvard Bungum fremholder at Mittanbud kontrollerer anmeldelser og kaster ut firmaer som jukser. FOTO: MITTANBUD

– Sjeldnere useriøse

Han mener også at Mittanbud har gode løsninger for å sikre at anmeldelsene er ekte. Ikke bare fordi tjenesten vet hvem som har inngått avtaler – her er det mange sjekker som han ikke vil beskrive i detalj. Men hver enkelt anmeldelse gås gjennom manuelt, og de som prøver å jukse med anmeldelsene, blir utestengt permanent.

Det går an å ha fornøyde anmeldelser fra andre kunder selv om du har bygd noe som ikke er forskriftsmessig ett sted, minner han om.

– Sannsynligheten for å møte en useriøs aktør hos oss, er mindre enn i markedet ellers, men vi kommer aldri unna enkeltsaker, sier Håvard Bungum.

– Vi kommer til å kaste ut denne bedriften hvis vi får dokumentasjon som viser at det er riktig av oss å gjøre det. Det er strenge vilkår for å få lov til å være med på Mittanbud.

– Bruk hodet!

I Forbrukerrådet setter juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen pris på Mittanbud og samarbeidet med dem.

– Generelt ønsker vi jo at markedet skal være så effektivt som mulig både for håndverkeren og forbrukeren. Vi ønsker at du skal kunne finne en håndverker, få en god pris, stole på dem du finner og inngå en avtale skriftlig og enkelt, sier han, men understreker:

– Likevel må forbrukeren bruke hodet. Hvis noe ser for godt ut til å være sant, så er det ofte det. Det er veldig synd hvis noen av de ordentlige tilbyderne, som det er desidert flest av, blir nedprioritert fordi noen konkurrenter kutter hjørner, sier han.

Klagevekst

Forbrukerrådet har generell vekst i klager på håndverkere, inkludert rørleggere. Siden 2012 er antallet tvister som er behandlet i rådet, mer enn doblet. 275 tvister i 2012 mot 673 tvister i 2018.

– Det kan skyldes at flere kjøper rørleggertjenester, at de bruker mer penger på dem eller at de er flinkere til å klage, mener Iversen.

De fleste klagene til Forbrukerrådet skyldes pris, og ofte er det manglende kontrakt og manglende kommunikasjon som er problemet.

– Det er få saker der det er direkte jukset med monteringen. De sakene er ofte kostbare og vanskelige å løse, konstaterer Thomas Iversen.

Falsk mester

Marius Koldre, som har vært kontaktperson i VVS Partner, er nå daglig leder i Bygg & VVS Garanti. Fagbladet Rørfag har prøvd en rekke ganger gjennom mer enn to uker å kontakte Koldre på telefon, på tekstmelding og gjennom flere sosiale medier og meldingsløsningen på Mittanbud for å gi ham anledning til å kommentere saken, men han har ikke svart på noen av henvendelsene.

På hjemmesiden til Bygg & VVS Garanti presenterer Koldre seg som rørleggermester. Men det har han slett ikke lov til å kalle seg, forteller informasjonsansvarlig Roger Nyborg i Mesterbrev:

– Både tittelen og mestermerket er lovbeskyttet. Ingen andre enn dem som har gyldig mesterbrev og firmatilknytning, kan bruke merket eller tittelen til å markedsføre seg. Dette vil vi følge opp, forteller Nyborg.