Søstrene-Amundsen-rosa-bil-bademiljø

Rosa rørleggerbil trekker jobbsøkere

Den rosa bilen til Søstrene Amundsen i Oslo vekker ikke bare oppmerksomhet – den trekker søkere, også.

– Vi klarer jo ikke å rekruttere rørleggere. Men siden vi postet de første bildene av bilen for fjorten dager siden, har vi fått fire søknader på stillinger, forteller daglig leder Line Marita Amundsen Volle.

Rosa spøk

Rørleggerbedriften på Rosenhoff i Oslo har skaffet seg ny bil som synes i trafikken. I kraftig rosa.

– Da søsteren min og jeg overtok Brødrene Amundsen, ble vi kalt Søstrene Amundsen på folkemunne lenge før vi skiftet navn. Vi spøkte mye om rosa biler, men ingen av oss er hverken feminister eller spesielt rosa, sier sjefen.

Den første kvinnelige rørleggeren de fikk med seg, derimot – Mathilde Olsen – hun hadde alltid drømt om rosa bil.

– Vi hadde tenkt å overraske henne når vi får de nye elbilene våre i mars. Men så fant vi ut at vi trenger en større bil som skal kjøre rundt med varer og hente søppel. Fagarbeiderne skal jobbe, ikke hente og fjerne ting, forteller Volle.

Rosa reklame

Dermed ansetter de en kombinert hjelpemann, sjåfør og lagermedarbeider.

– Han skal kjøre og hente utstyr og materialer for de ansatte og fungere som hjelpemann ute. Dermed kan bilen kjøre rundt hele tiden. Bilene er den aller mest synlige reklamen vi har. Når vi arbeider i en gate, ringer det ofte folk fra samme gate og bestiller oppdrag fordi de har sett bilene, sier hun.

Den rosa bilen oppfordrer dem som ser den, til å ta bilde, tagge den og være med i trekningen av premier. Den var knapt ferdig før det første bildet dukket opp. Bademiljø vil låne den til landsmøte, Ingeborg-nettverket vil låne den, leverandørene vil gjerne ha reklame på den. Men til leverandørene sier Søstrene Amundsen nei. Her er det eget budskap som skal ut.

Rosa Bademiljø

Rosa er ikke akkurat klassisk Bademiljø-farge. Men fra kjeden er reaksjonen bare positiv. De ser oppmerksomheten som bilen gir, konstaterer Line Marita Amundsen Volle.

Hun ser at i en bransje med bare to prosent jenter, er det mye å hente hvis flere jenter søker byggfag:

Rosa rekruttering

– Vi kommer ikke til å få 50 prosent jenter. Men kommer vi opp til sju, åtte eller ti prosent,så hjelper det oss i en bransje der vi ikke klarer å få tak i nok folk.

Så langt er det ikke blitt noen nyansatte ut av søknadene på jobber som ikke er utlyst. To av de fire søkte læreplass, og med tre lærlinger og seks faglærte rørleggere ute på jobb, har ikke bedriften rom for flere lærlinger akkurat nå.

– Bilen var bare ment som et morsomt stunt, men den er blitt mye større allerede. Det viser seg at den er en velkommen farveklatt. Folk går av bussen her bare for å komme innom og fortelle oss hvor kul den er, smiler Line Marita Amundsen Volle.