Rørlegger tapte klage mot «TV 2 hjelper deg»
– Falske nyheter, mener rørleggeren. – Han bygget et bad som hadde flere feil, svarer TV 2. En rørlegger klaget inn «TV 2 hjelper deg» for brudd på god presseskikk, men TV 2 får bare mild kritikk.
– Sånn som det ser ut nå, er det flaut å ha besøk, sa en boligeier til TV 2 i mars i fjor. Da satt hun med et bad som måtte rives, hun måtte betale en gang til for å fikse det, og hun måtte betale for en rettssak, ifølge oppsummeringen til «TV 2 hjelper deg».
Det var i mars i fjor at forbrukerprogrammet til TV 2 fortalte om Isabell Håvardsholm i Stavanger. Hun valgte Delta VVS fordi firmaet reklamerte med «Nytt bad på ti dager». Det endte med et innslag i programmet og en nettsak med tittelen «Det nyoppussede badet til Isabell har blitt et mareritt: – Alt er tapt».
– Fører seerne bak lyset
– TV 2 fører seerne bak lyset, mener Kristian Bjørnevik. Han var daglig leder i Delta VVS da jobben ble gjort – firmaet har senere gått konkurs. Bjørnevik klaget inn TV 2 for å ha brutt god presseskikk på hele 18 punkter.
Bjørnevik mener at TV 2 skapte inntrykk av at han er en kjeltring. Han beskriver publiseringene som «falske nyheter».
Fotlenke og straffarbeid
Han skriver dessuten at TV 2s forsøk på å få tak i ham på adressen til Delta VVS, var et «skuespill». Redaksjonen hadde fått beskjed om at han var bortreist og ikke å få tak i, og de kjørte dessuten til feil adresse, ifølge rørleggeren. Han mener at han ikke kom til orde og at han ikke fikk anledning til å imøtegå påstandene mot firmaet.
Den tidligere Delta-sjefen mener at programmet er en «tjeneste» til kvinnens advokat, som har bakgrunn som journalist, ifølge saksutredningen til Pressens Faglige Utvalg. Han trekker også frem krenkende påstander i kommentarfeltet på Facebook, med oppfordring om fotlenke og straffarbeid.
Forbrukerjournalistikk
– Publiseringen er i «kjernen av forbrukerjournalistikken», protesterer TV 2, som avviser at programmet har brutt god presseskikk.
– Selskapet hans bygget et bad som hadde flere feil. Det er slått fast ved rettskraftig dom, ifølge TV 2, som fortsetter:
– Rettet ikke feil
«Han rettet ikke opp feilene i tide. Selskapet han ledet ble dømt til å betale erstatning for manglene ved det leverte og saksomkostninger til Isabell Håvardsholm. Håvardsholm mottok aldri pengene hun ble tilkjent, klagerens selskap hadde ikke betalingsevne og gikk konkurs.»
Ifølge TV 2 gjorde redaksjonen en rekke forsøk på å innhente synspunktene til Bjørnevik, men han avviste å stille til intervju. Journalistene drev ikke skuespill, men møtte opp hos firmaet fordi det noen ganger gjør at de som ikke ønsker å kommentere, likevel gjør det når de får snakket gjennom saken og skapt gjensidig tillit, svarer TV 2.
Mild kritikk, ikke brudd
Pressens Faglige Utvalg mener at TV 2 ikke har brutt god presseskikk, forteller fagnettstedet Journalisten.
– Det er mediets rett å velge vinkling, altså hvilket ståsted saken skal ses ut ifra, slår utvalget fast.
Men flere av medlemmene i utvalget var usikre på hvor streng kritikk TV 2 fortjente for programmet. Utvalgsmedlem og Aftenposten-journalist Gunnar Kagge, for eksempel, reagerer på ting rundt både dommen i retten og det at programmet prøver å skape drama ved å fortelle seerne at han ikke er på kontoret, for så å kjøre rundt, forteller Medier24.
Til slutt samlet Pressens Faglige Utvalg seg om at TV 2-innslaget ikke var brudd «etter samlet vurdering». På internspråket betyr «samlet vurdering» at redaksjonen får mild kritikk, men ikke nok til at den blir felt for å ha brutt god presseskikk.