Tjener på dårlig rørleggerarbeid
Skadesaneringsfirmaene lever av å rydde opp når rørleggeren har gjort dårlig arbeid – og når huseieren har handlet altfor billig. Sindre Ulvestad hos Polygon oppfordrer rørleggeren som rykker ut til skader, til å legge igjen kontaktdetaljene sine.
– Så lenge de selger deler på Clas Ohlson, Jula og Biltema, har vi så vi klarer oss, spøker Ulvestad. Men alvoret ligger bak. Dårlige deler står for mange vannskader i norske boliger.
Det gjør tvilsomt rørleggerarbeid, også. – Ofte er det vanskelig for oss å se hvem som har utført arbeidet. Enten har huset skiftet eier, eller huseieren «husker ikke». Det er det vi får høre hvis det har vært uautoriserte inne, forteller han.
Skyldes de fleste skadene dårlige produkter og dårlige rørleggere, eller skyldes de ellers oppegående firmaer som bommer?
– Her er det «før» og «etter» rør-i-rør-system. Det oppstår fremdeles skader. Det kan være på grunn av at det er feil med produkt, men også ofte feil med montering. Det er jo vi som får se de dårlige installasjonene, sier Ulvestad.
Latmannsdeler
Han forteller om hvordan rørleggeren litt for ofte velger å bruke det han har i stedet for det han burde ha hatt. Han dropper kjøreturen tilbake for å hente den riktige delen og tenker at «det går sikkert bra med denne, også».
– Men vi ser veldig mye som er bra, understreker Ulvestad. – Alle leverandører gjør feil. Det er måten de behandler feilene på, som viser om de er en god eller en dårlig leverandør.
Det samme gjelder rørleggeren: Du gjør feil iblant, men det er måten du rydder opp i feilene på, som viser hvor god du er, mener han. Hvis det blir en skade og en forsikringssak, er det lurt at du tar kontakt med forsikringsselskapet ditt og får det meldt, og så skal du ikke love huseieren gull og grønne skoger.
– Hvis du allerede har sagt når det står på som verst at «denne parketten må skiftes», så er det vanskelig å komme seg ut av det i ettertid. Du har skapt en forventning, forklarer Polygons mann.
Ta bilder!
Hvis det er du som rykker ut til en skade, så har han også noen råd: Ta bilder, legg igjen kontaktinformasjon og ikke bruk varme for å tørke opp.
– Hvis det ligger visittkort og informasjon om hvem som har vært der og hva du har gjort, er det en kjempeservice for den jobben vi og forsikringsselskapene skal gjøre. De som er ute på vakt, bør være litt skriftlige og dokumentere litt. Et bilde er jo helt topp. Ta bilder av skadestedet. Hvis det er påvist en produktfeil: Ta vare på den delen og legg den igjen med beskjed om hva som er galt. Da går ting mye raskere enn det ellers ville ha gjort, sier Ulvestad.
Årsaken til årsaken
Det er viktig for huseieren, også. For å få erstatning er han avhengig av at det er mulig å forklare hvorfor det er begynt å lekke.
– Det som har skjedd de siste årene med forsikringsselskapene, er at før skulle de ha skadeårsaken. Nå skal de ha årsaken til årsaken. Før kunne du skrive at det hadde vært et rørbrudd. Nå må du skrive hvorfor rørbruddet oppsto. Om delen er «oppbrukt», om det er feil dimensjonering, om det er feil montering. Det er enklere å ha en idé om det for deg som kommer når det skjer, enn for oss som kommer en dag etterpå når alt ser fint ut.
Varme gir mugg
Og endelig: Vit hvordan du skal tørke opp.
– Det er ikke så uvanlig at det blir satt på en varmeovn for å tørke opp. Det er en risikosport. Da kan du risikere å gjøre vondt verre. Når du tilfører varme, bedrer du levevilkårene både for muggsopp og bakterier. Avfukterne som vår bransje har, kan fjerne vannet raskere og mer energiøkonomisk og gjøre risikoen for muggsopp og bakterier mindre, sier Sindre Ulvestad.
Og dessuten: Det kan være greit å få gjort rent, desinfisert og fjernet lukt så fort som mulig hvis det er kloakk som flyter rundt på gulvene. Polygon har eget vaksinasjonsprogram for folkene sine, nettopp av hensyn til den jobben.