For lett å prioritere tappevann
– Vi skulle hatt mer fokus på varme, sier Petter Normann Næss i Trondheim VVS. Varme dobler omsetningen hans på en enebolig, men det er altfor lett å tenke bare på tappevann.
– Vi ser det når det kommer inn ti ordre. Da prioriterer vi tappevann, tappevann, tappevann. Det er veldig synd, for varme dobler jo omsetningen på en enebolig, sier Næss.
Doblet fakturaen
Sjefen i Trondheim VVS trekker han frem det siste rehabiliteringsprosjektet bedriften hadde.
– Det var tappevann. Så fikk vi med gulvvarme og varmepumpe. Dermed ble fakturaen godt over dobbelt så høy, forteller han.
Rørleggerbedriften på Flatåsen har delt opp staben litt mer enn før.
– Vi har noen på graving, på varme, på tappevann og service. Alle kan fikse småservice, men særlig på varmeanlegg må en sende rett mann, sier Næss.
Ikke forsøkskanin
Han tar på seg alt innen rør, men vil heller være allsidig enn banebrytende. De mer spesielle tingene – solvarme, for eksempel – vil han helst ikke ta på seg. Det samme med ting som ikke andre har prøvd allerede.
– Vi vil ikke være forsøkskaniner. Vi skal ikke være de første som gir en garanti og går god for ting, sier Petter Normann Næss.
Trondheim VVS har 18 ansatte. Kundemassen er mest mellomstore bedrifter. Oppdragene er eneboliger, mindre boligkomplekser, generell service.
– Vi prøver å være allsidige. Vi tar både graving og luft-til-luft-varmepumper. Men hvis jobbene blir for store, styrer vi unna. Er det større enn åtte–ti leiligheter, så regner vi ikke på det, forteller han.
Pris mindre viktig
Næss opplever at firmaet får de fleste jobbene som han regner på. Prisen, den tror han er noe som er viktigst oppi hodet på den som regner.
– Veldig mange er opptatt av at når de har kjøpt seg en leilighet til åtte millioner, så spiller det mindre rolle om rørjobben koster 120 000 eller 130 000. De kjøper trygghet, sier han.
Den siste nyinvesteringen er en spylebil. Det er bare åtte år i år siden Næss startet Trondheim VVS, men domenenavnet spylebil.no var ledig.
Utviklingen har vært god disse åtte årene. 2019-omsetningen kom opp i rett under 30 millioner kroner pluss moms.
Rørleggerne skaper verdiene
– Det blir bare mer og mer å gjøre og flere og flere folk. Det vanskeligste er egentlig å få tak i dyktige folk. Det tror jeg hele bransjen er enig i. All vet at det er rørleggerne som skaper verdier og fornøyde kunder, sier han.
– Det har løsnet litt med årene. Jo lenger vi har vært her og jo flere som jobber hos oss, jo bedre går det å skaffe nye rørleggere. De fleste som har startet hos oss, har gjort det fordi de har snakket med noen andre og hørt at det er bra her, forteller sjefen.
I vår blir lærlingen i bedriften ferdig, og dermed regner han med å ta inn en lærling eller to igjen til høsten. I tillegg har Trondheim VVS en lærling på salg.
Ikke tro på butikk
Butikk eller showroom, det har ikke Næss satset på. Han tror de rene VVS-butikkene dør ut. Ren VVS-butikk på nett kan være en gullgruve, men det gjelder uansett å drive smart.
– Produktene har vi altfor lite fokus på. Vi selger dem på nett og viser dem frem til kundene på nett, sier han.
Nå er han spent på hva som skjer hos alle dem som har kjøpt sort matt. Dem er det mange av, og han tror ikke moten holder seg.
– Jeg tror vi kommer til å tjene mye på å bytte ut sort matt om noen år. Jeg tok sort matt på huset mitt selv, også, men det blir sikkert å gå tilbake til krom en gang. Det er mye Instagram som skaper slike trender, konstaterer Petter Normann Næss.
Han er optimist på bransjens vegne, selv om den har fått tøffe konkurrenter. Trondheim VVS er en del av Rørkjøp, som han ser på som en fin plass å være.
– Så lenge vi ikke slipper på fagkunnskapen og hele tiden får bedre normer, tror jeg bransjen fortsatt er på vei oppover, sier Næss.