MERKESJEF: Yvonne Orgill arbeider for å få med seg flere av baderoms- og kjøkkenleverandører over hele Europa på merkeordningen for vannforbruk.

SANITÆR

Miljømerker vannforbruk

BIRMINGHAM: Verden vil ha vanngjerrige produkter på bad og kjøkken. – Særlig nå som folk tilbringer mer tid hjemme og energiprisene skyter i været, er det viktig at produkter er merket med vannforbruk, mener Yvonne Orgill.

Published

Orgill er administrerende direktør i UWLA; The Unified Water Label Association. Der arbeider hun for å få gjennomslag for at bransjen skal utstyre produktene den leverer, med merking av vannforbruket.

Som energimerking

Merket er inspirert av symbolene for energimerking.
– Markedsundersøkelsene vi har gjort, viser at likheten gjør at forbrukerne skjønner det umiddelbart, sier UWLA-sjefen.

Hun er overbevist om at et slikt enkelt, lettfattelig merke er veien å gå for å informere om hvor vanngjerrig et produkt til kjøkkenet eller badet er.

– Akkurat som med energimerkingen er ikke folk interesserte i hvordan et produkt fikk merket. De vil vite hvor miljøvennlig det er, sier hun.

Med andre ord: De er ikke interesserte i det som ligger bak; bare i resultatet. Derfor er et enkelt symbol bedre enn en fyldig beskrivelse.

Energiprisene

Yvonne Orgill understreker at vannmerkingen er viktig av flere andre grunner enn å spare vann.
– Noen har sykdommer eller funksjonsnedsettelser som gjør at de trenger mer vann. På denne måten er de også sikre på at de får det de trenger, sier hun.

UWLA-sjefen peker likevel på hvordan de høye energiprisene og den økende bevisstheten om klimaendringer gjør at flere enn før leter etter produkter og løsninger som sparer vann.

– Pandemien har påvirket hvordan vi lever og bor. Mer tid hjemme har økt bevisstheten rundt hvordan hverdagsaktivitetene våre påvirker planeten: Å varme opp hjemmene våre og å vaske dem og oss. Dette sammen med energiprisen har satt skarpt fokus på hvor mye vann og energi vi bruker, sier hun.

– Vis sammenhengen!

Orgill mener at det er i hele bransjens interesse å vise sluttbrukerne sammenhengen mellom vannoppvarming og energiregninger.

– Ekstra viktig å få frem budskapet vårt er det nå som vannforbruket har økt med 15–20 prosent fordi folk bruker mer tid hjemme, sier hun.

Statistikken fra hjemmesiden til UWLA viser hvordan rådgivere og arkitekter jakter på produkter som sparer vann når de arbeider med prosjektene sine.

I fjor brukte over 10.000 arkitekter kalkulatoren som organisasjonen tilbyr med regler i England og Wales som utgangspunkt.

Men organisasjonen arbeider for bransjen i hele Europa og har med seg store produsenter og kjeder på laget.
– Vi har med oss 160 store merker og 13.500 produkter i ordningen, forteller Orgill.

Hun anbefaler å være frempå med å merke produktene frivillig før myndighetene innfører merkeordninger og restriksjoner på produktene.

Powered by Labrador CMS