LITE STØY: Grohe-sjef Ole-Christian Mork mener at støyen etter Megaflis-debatten har stilnet.
LITE STØY: Grohe-sjef Ole-Christian Mork mener at støyen etter Megaflis-debatten har stilnet.

Blir ikke topp to i 2020

Grohe vokser, men ikke raskt nok.

Published

Grohe klarer ikke målsetningen om å bli en av de to største i bransjen innen neste år. Men Ole-Christian Mork forteller om tosifret vekst hvert år siden 2016.– Det er veldig morsomt at vi har hatt tosifret vekst de tre siste årene. Det er ganske interessant at vi har klart å få til det, sier Mork.

Ikke tidsnok

For to år siden fortalte han om målet om å bli en av de to største i bransjen innen 2020. Det ville i praksis si dobling av omsetningen.– Den visjonen lever i aller høyeste grad, selv om det ikke blir før i 2021 eller 2022. Vi har satt i gang noen initiativer som gjør at vi er på riktig vei. Det er fryktelig morsomt å holde på i en vital organisasjon som vi har nå, sier Grohe-sjefen.

Prosjektkoden

Mye av innsatsen handler om å komme sterkere inn på prosjektmarkedet. Han har arbeidet mye for å «knekke prosjektkoden». I år havner omsetningen på det markedet rett under 100 millioner kroner.På privatmarkedet har Grohe vært i hardt vær for å selge produktene sine gjennom Megaflis.LES OGSÅ: Billigere enn innkjøpspris– Det er ikke Grohe som er premissgiveren for hvilke handelskanaler som åpnes opp. Verden endrer seg, og man må være årvåken og følge med. Strategien vår er å være i mange kanaler, og så har kanskje det norske markedet straffet oss litt for det. Det har gått litt over: Nå er det lite støy rundt de valgene vi har tatt, sier Ole-Christian Mork.– Vi opplevde det som mange har opplevd, at omsetningen i de tradisjonelle kanalene har stått litt stille. Nå ser vi positive tegn, og det begynner å bevege seg der også. Det finnes jo så mange spennende muligheter sammen med grossistene og rørleggeren.

Ikke i VVS Norge

Da VVS Norge møtte hovedsamarbeidspartnerne sine, var ikke Grohe med.– Som leverandør vil man jo gjerne være med der det skjer, men vi har ikke hatt avtale med Comfort eller Bademiljø den tiden jeg har jobbet i Grohe, sier Mork.– Så da var vi ikke i posisjon og kan heller ikke si at vi har ikke tapt eller tjent noe på det. Men det er spennende å følge med på sånne fraksjoner i bransjen og se hva som blir utfallet av det, sier han.– Med alle initiativer der folk prøver noe nytt, må man tenke at det er spennende at de tar initiativ. Det må vi bare omfavne, og så får man se hvordan resultatet blir. Jeg tror man skal være forsiktig med å forhåndsdømme.

– Tilpasser seg

Grohe-sjefen roser rørleggerne for å være flinke til å tilpasse seg at verden endrer seg.– Det er positivt at de begynner å se på måten de driver butikk på selv. Det gjelder hele samfunnet: Vi leser om butikkdød hver dag i avisene, og da er det viktig å gjøre seg opp en mening om hvordan man driver businessen og skaper merverdi for kundene, sier Ole-Christian Mork.