Rørfornying tar av på TikTok
På TikTok kaller han seg bare «CEO of cleaning pipes». Én av rørfornyingsvideoene til Kenneth Kaas har nå fått mer enn 9 millioner visninger på den populære video-plattformen.
– Veldig gøy, men bare for moro skyld, sier Kenneth Kaas, som til vanlig jobber i Olimb Rørfornying, et selskap blant annet har spesialisert seg på rørfornying.
Kaas jobber ved selskapets avdeling i Råde i Østfold, men de har også avdelinger i Bergen, Trondheim og Grenland.
Fanger interessen
Kaas la i fjor sommer ut sin første video fra en rørfornyingsjobb. Videoene ble raskt populære, men det var da han i januar i år la ut en ny video at det virkelig tok av.
– Denne videoen har nå over 9 millioner avspillinger. Jeg hadde da cirka 6000 følgere, men plutselig skjøt det litt fart, ler Kaas.
Han har nå over 24.000 følgere og bare det siste døgnet har han fått over 1000 nye. Samlet har videoene fått 1,4 millioner «likes» og et kjapt regnestykke viser at han raskt runder over 20 millioner avspillinger. Og det er ikke bare i Norge at videoene er populære.
– Videoene blir sett både i USA og Asia, blant annet på Filipinene og i Malaysia. Det er åpenbart noe med rørfornying som fanger interessen hos mange, ler Kaas.
God reklame
I tillegg til at videoene har en humoristisk tilnærming, så har de også en informativ effekt, da de viser hvordan rørfornying fungerer i praksis. I tillegg bidrar de også til å løfte frem rørfornying som et alternativ til mer tradisjonelle metoder.
@kennethkaas Reply to @cardinal_sin_x I can make a video of the process if people are interested?😊
♬ original sound - Kenneth Kaas
Samtidig har de trolig også en markedsføringseffekt for Olimb, hvor Kaas jobber til daglig.
– Det er mange som spør hvor jeg jobber og om priser på tjenestene vi leverer. Priser og slikt kan jeg ikke noe særlig om, så derfor henviser jeg som regel bare til Olimbs nettside, sier Kaas.
Han forteller at hans egen ambisjon bare er å få flere følgere ved å fortsette å legge ut artige videoer fra rørfornyingsprosjekter.
– Det er nok et stykke vei å gå før jeg tjener penger på dette, sier Kaas.
Kan være bra i rekrutteringssammenheng
Arbeidsgiveren Olimbs synes også det er gøy at Kaas viser frem hva han jobber med på sin egen TikTok-kanal, men poengterer også at dette er noe han gjør som privatperson.
– Jeg har ikke sett noen av videoene, men at han viser frem rørfornøying på en ny og artig måte synes vi er kjekt, sier daglig leder i Olimb Rørfornying, Roar Haugland.
Han understreker at siden han ikke har sett noen av videoene, så forutsetter han at Kaas viser frem håndverket på en skikkelig måte og at han også forholder seg til normale regler for hva som er greit når det gjelder bilder av andre.
– Kenneth er en flink medarbeider som har vært hos oss i flere år. Videoene treffer en ung målgruppe, noe som kan være bra i rekrutteringssammenheng. At han fremmer rørfornying på en positiv og morsom måte synes vi derfor er gøy, sier Haugland.