SANITÆR
Eventyrlig utvikling for Linn Bad
I et ekstremt uforutsigbart marked, har Linn Bad i Sogn klart kunststykket å øke inntektene med hele 26 prosent, en utvikling som fortsetter i 2022.
– Det var ingenting som tilsa at vi skulle sitte igjen med slike tall. Det har vært en eventyrlig utvikling, og det som er ekstra gledelig er at vi så langt i 2022 har en ytterligere vekst på over 20 prosent, sier daglig leder i Linn Bad, Ragnhild Årestrup Larsen.
Nærmer seg 170 millioner
Langt inn i Sognefjorden, der fjord møter fjell, ligger Vik i Sogn. Naturen er storslått og det samme er frukten som dyrkes i bygda. Men den lille bygda med rundt 2500 innbyggere har mer å by på.
En av hjørnesteinsbedriftene er Linn Bad, en familiebedrift som i mer enn 45 år har designet og produsert baderomsmøbler i Vik. Familiebedriften kan nå se tilbake på et 2021 som ble det beste i selskapets historie.
Verken inntekter eller resultat har noen gang vært bedre. Samlet solgte de i 2021 bad for hele 137,7 millioner kroner, og før skatt satt de igjen med et resultat på nesten 17 millioner kroner. Omsetningen er altså opp med 26 prosent sammenlignet med 2020.
– Den gode utviklingen fortsetter. Vi ligger nå an til en omsetning i 2022 på nærmere 170 millioner kroner. Det er veldig kjekt å lykkes, spesielt i et krevende marked, sier Årestrup Larsen.
Har bygget nytt lager
Noe av suksessoppskriften er i følge Årestrup Larsen knallhardt fokus på kostnadskontroll.
– Som alle andre har vi vært gjennom, og står midt oppe i, en situasjon med betydelig prisvekst på råvarer og kraftpriser som fortsetter oppover. Ett av våre viktigste grep har derfor vært å ha fokus på kostnadene. Derfor bygget vi blant annet nytt lager, noe som gjør oss i stand til å handle mer varer før varslede prisstigninger, sier Årestrup Larsen.
Dette resulterer ifølge henne at de klarer å holde prisene nede, selv om prisene i markedet går opp.
– Gode innkjøpsavtaler og god kostnadskontroll gjør at vi foreløpig har klart å holde prisjusteringene på et fornuftig nivå. Hvordan det blir fremover er imidlertid vanskelig å svare på. Situasjonen er fortsatt veldig uforutsigbar, sier Årestrup Larsen.
Kjøper mest mulig lokalt
Hun tror at en av suksessfaktorene for Linn Bad er at norske forbrukere i dag støtter norsk kvalitet og kortreist produksjon.
– Vi har all vår produksjon i Vik, men som alle andre får vi også det meste av våre råvarer fra utlandet. Vi jobber imidlertid hele tiden med å redusere avstanden fra leverandørene våre, slik at det skal bli så kortreist som mulig. Derfor samarbeider vi blant annet med flere lokale bedrifter, noe som er viktig for oss om kjøper av varer, men også for de lokale arbeidsplassene, sier Årestrup Larsen.
– Vi har all vår produksjon i Vik, men som alle andre får vi også mye råvarer fra utlandet. Vi jobber imidlertid hele tiden med å redusere avstanden fra leverandørene våre, slik at de er så tett på som mulig. Derfor samarbeider vi blant annet med flere lokale bedrifter, noe som er viktig for oss om kjøper av varer, men også for de lokale arbeidsplassene, sier Årestrup Larsen.
Hun legger til at de også har hatt stor vekst på leveranser til prosjektmarkedet, noe som selvsagt bidrar positivt til utviklingen.
– Her er det faktorer som tett oppfølging og kvalitet i alle ledd som har vært avgjørende for suksessen, sier Årestrup Larsen.
Spisset på bad
Ett grep hun også er overbevist om at er en del av forklaringen, er at de har spisset seg på baderom.
– En del aktører går for bredde i sortimentet, vi har gått motsatt vei og spisset oss på bad. Vi skal ikke gape over for mye, men vi skal være best på bad. I tillegg har vi truffet med produktene våre, samt en stadig større satsing på naturmaterialer, sier Årestrup Larsen.
Hun forteller at dette sammenfaller med en satsing på miljø, noe de har jobbet mye med det siste året.
– Dette er noe vi vil jobbe med fremover og som et resultat av dette arbeidet har vi nylig blitt Miljøfyrtårn-sertifisert. Alt i alt gjør dette at det er travle dager for Linn Bad, sier Årestrup Larsen.