UTVIKLING: Helen Pettersen (til venstre) og Solvår Sørdahl oppdaterer utstillingene jevnlig. Fremdeles vil mange av kundene ha mye svart.

ARBEIDSLIV

Halve staben hjemme med covid

OPPHAUG: Koronaviruset har slått hardt på Fosen. Hos Sverre Pettersen er halvparten av rørleggerne hjemme med Covid denne uken.

Published

Butikker og andre arbeidsplasser sliter med å ha folk nok. Det store sykefraværet som helsemyndighetene så for seg at koronaviruset ville ført til, har rammet Fosen.

– Jeg vet ikke helt hvordan vi skal ordne det, men vi må vel bare be folk vente, sier Helen Pettersen. Interiørkonsulenten er daglig leder for butikken hos Sverre Pettersen på Opphaug i Ørland.

Her arbeider åtte faglærte rørleggere og en lærling. Denne uken er fire av dem hjemme med koronavirus.

Mestertungt

Sverre Pettersen sier klart fra på hjemmesiden hvilken bakgrunn rørleggerne har. Her er det rørleggermestere og rørleggere med svennebrev; en av dem til og med som industrirørlegger i tillegg.

– Dette er det veldig viktig å opplyse om. Vi må ta vare på yrkesstoltheten. Det er enda viktigere nå som vi mangler rørleggere, sier Helen Pettersen.

– Vi må være opptatt av rekrutteringen av håndverkere. Vi har vært det i mange år, og nå ser det ut som andre også er blitt enige med oss, sier hun.

Helen Pettersen understreker at det er viktig å holde på rekrutteringen i Norge.
– Vi vil ha norske håndverkere. Ikke at det er noe galt med håndverkere fra utlandet, men det er vanskelig i lengden å være avhengig av import, slår hun fast.

Kundene kan mye

Selv er Helen Pettersen ansvarlig for en baderomsbutikk og en Sigdal-profilert kjøkkenbutikk. Her ser hun at kundene vet mye og er tidlig ute med å spørre om nye produkter og trender.

– Det endrer seg hele tiden, og det endrer seg i takt med at det kommer nye produkter og at det blir mulig å få tak i ting, sier hun mens hun tapper kokende vann fra en Quooker-kran.

– Dette er et godt eksempel. Fra å være den kokekranen den var, har den fått med kaldt vann og kullsyre. Slikt vet kundene nesten før vi vet det selv, forteller hun.

– Det er lenge siden første gangen vi fikk spørsmål om denne, istemmer kjøkken- og interiørkonsulent Solvår Sørdahl.

Matt med svart

På den visuelle siden vil kundene fremdeles ha mye svart. Svart kjøkken med svarte benkeplater og svarte kraner, og det samme på badet.

– Jeg har gått og ventet på at det skal dabbe av, men det er ikke jeg som bestemmer, sier Helen Pettersen.

– Men jeg hører at det er noen som kommer innom og sier at neste gang de skal ha kjøkken, skal de ikke ha svart. De angrer, forteller Solvår Sørdahl.

De finner nemlig ut at alt av støv og skitt er synlig på svart bakgrunn. Det hadde de ofte ikke tenkt på på forhånd.

– Nå ser vi at lys eik og hvitbeiset eik begynner å komme, og at hvit matt begynner å røre seg litt. Det har vi ventet på lenge, forteller de to.

Nyttig med butikk

Sverre Pettersen har romslige butikklokaler med innbydende utstillinger av både kjøkken og bad. Butikksjefen mener at det er fornuftig å ha såpass mye å vise frem.

– Vi har opparbeidet dette over år. Vi må jo vise frem det vi skal selge, og så eier vi husene selv. Det å skifte utstillingene er en evig runddans, for de bør ikke stå oppe for lenge, sier Helen Pettersen.

– Vi har kunder fra hele Fosen – ikke bare fra Ørland. Så synes jeg vi kan trekke frem at kundene er fornøyde med at de kan komme hit og få tegnet baderommet, sier Solvår Sørdahl.

Sverre Pettersen kan nemlig ikke skilte bare med solid fagkunnskap på rørleggersiden. Her arbeider det to kjøkkendesignere, to interiørkonsulenter og en badedesigner.

– I og med at vi har de store lokalene, er det vår måte å møte netthandelen og Megaflis på. Vi greier ikke å møte dem på pris, men vi kan møte dem på kundebehandling og forhåpentligvis kvalitet. Vi har en del kunder som har fått montert billige ting, som kommer tilbake og skal ha noe nytt, men folk begynner å få opp øynene for det. Og Megaflis selger også en del varer som vi ikke kan si at det er dårlig kvalitet på, sier Helen Pettersen.

Powered by Labrador CMS