TOMT: Universitetslokalene i Pilestredet står tomme, men de som studerer energi og miljø i bygg på Oslo Met, får med seg forelesningene enda bedre enn før.
TOMT: Universitetslokalene i Pilestredet står tomme, men de som studerer energi og miljø i bygg på Oslo Met, får med seg forelesningene enda bedre enn før.

Flere kommer på forelesningene

Oslo Met har bedre oppmøte både blant studenter og ansatte nå som alt er over på skjerm. Men GDPR skaper praktiske problemer for forelesningene i energi og miljø.

Published

Langt fra alt er avklart etter at koronasmitten sendte folk hjem, men både studenter og ansatte tilpasser seg godt. Det melder Heidi Liavåg, som er studieleder for bachelor- og masterstudiene i energi og miljø i bygg på Oslo Met.

Får til eksamen

– Det som studentene alltid er opptatt av, naturlig nok, er hva som skjer med eksamen. Den ballen holder vi i, men vi vet ikke alt som skjer ennå, forteller hun.

I universitetets egne fag er det mulighet for å legge om til hjemmeeksamen.
– Vi har ikke tradisjon for eksamen der studentene sitter hjemme og svarer på oppgavene. Derfor lurer de på om vi kan lage en prøveeksamen eller informere mer om hvordan det kommer til å foregå, sier Liavåg.

Muntlig hjemmefra

– Ellers går det jo an å ta muntlig eksamen på Zoom eller Skype. Det kan hende det blir et alternativ. Så er det flere som har fag som også innebærer prosjekt. Vi har fått større frihet til å endre eksamensformen på kort sikt, sier Heidi Liavåg foreløpig.

Det er også snakk om å skyve på eksamensperioden og ta eksamenene i august, selvsagt. Det kan gjøres de to første årene på bachelorstudiet og det første året på master.
– I 3. klasse kan vi ikke gjøre det, for da skal studentene stort sett videre på andre utdanninger og trenger papirene til å gå videre. Vi må prøve å få til eksamenene til ordinær tid. Kanskje vi må skyve dem litt ut, men da snakker vi om dager, fastslår hun.

GDPR-krøll

Generelt er undervisningen overført til Zoom eller Teams. Der skaper personvernreglene til EU problemer for undervisningen:
– Vi har voksne studenter, og noen av dem har barn. Da er det litt vanskelig å følge med på undervisningen akkurat når den går. Derfor har studentene et sterkt ønske om å få filmet undervisningen. Av hensyn til GDPR har vi valgt å ta bort opptaksmuligheten på det verktøyet som er mest brukt, forteller Liavåg.

– Det finnes forskjellige måter å omgå det på, og noen av lærerne gjør det. Vi har akkurat hatt møte med tillitsvalgte fra alle klassene på institutt for bygg- og energiteknikk. De forteller at i noen klasser har lærerne fått til å filme opptak, mens i andre klasser tar studentene grep selv og filmer. Så er det noen lærere vi må snakke med og se om vi finner alternative måter å gjøre ting på.

Flere møter opp

Staben har klart godt å omstille seg til hjemmekontor og nettmøter. Mange bruker barnerommet hjemme til jobbmøtene sine.
– Vi er fornøyde med at vi har fått etablert hyppigere møter. Både studenter og ansatte greier å komme seg på møtene, sier Heidi Liavåg.

– Konklusjonen så langt er at det er bedre oppmøte både til undervisning og til møte enn det som pleier å være når de må dra med seg sitt fysiske legeme hit!

Powered by Labrador CMS