Vannskader for tre milliarder
Forsikringsselskapene betalte ut nesten tre milliarder kroner for vannskader i fjor. Informasjonssjef Sigmund Clementz i If mener at rørleggerne har mye å tjene på å hjelpe kundene med å forebygge.
Slitasje og elde står for hver tredje vannskade i norske hjem. Forskjellene er store i hvor mye vannskadene koster:
– Erstatningsbeløpet i hele fjor var nesten tre milliarder kroner, men her kan det være veldig store forskjeller i skadebeløp. Det kommer litt an på hvor brått skaden er oppstått, om det var noen til stede i huset da den oppsto, hvor den oppsto og hvilken type skade det er, peker Clementz på.
En halv million
Hvis det blir stående mange centimeter vann på gulvet i hele kjelleren, blir det fort skader for 300 000 til en halv million kroner i en privatbolig. Forskjellen er naturlig nok veldig stor mellom innredet og uinnredet kjeller. Er det hybel i kjelleren, så er det gjerne et bad eller to der, og når de blir ødelagt, løper kostnadene fort.
Clementz peker på at stikkledningene i Norge ofte er veldig dårlige og at nordmenn elsker skjulte anlegg i huset sitt.
– I Norge legger vi gjerne både elektrisk anlegg og rør inn i veggen. Det å oppdage en svakhet, er ofte mye lettere ved åpne anlegg der du ser hvor det drypper, i stedet for at det skjer inne i veggen. Du skal bare over til Sverige før det er en helt annen kultur, sier han.
1252 berederskader
Et annet problem: Varmtvannsberederen. I fjor var det 1252 rapporterte vannskader som skyldtes varmtvannsberedere. 730 av dem skyldtes slitasje og elde.
– Varmtvannsberederen er en skjult vannbombe i norske hjem. Det er en kjedelig gjenstand som står bortgjemt og som ingen tenker på, men som har en datostempling. Det er viktig å bytte ut varmtvannsberedere. Vi sier at den har en levetid på et sted mellom 20 og 30 år, forteller Clementz.
Han anbefaler rørleggeren å bli flinkere til å vise seg som fagmann, gå gjennom anlegget og gi råd. Det kan gi oppdrag og oppsalg, og samtidig fornøyde kunder.
Råd om forebygging
– Folk bør være mye mer bevisste på å forebygge, selv om det er en kostnad. Da er det fagfolk som gir de beste rådene. Fortell at det har skjedd en utvikling på standarder og tek-er. Det kommer stadig nye løsninger. Sensorer, sluk på kjøkken – muligheter til å oppgradere. Da kan rørleggeren komme med gode råd! oppfordrer han.
Slike råd er nemlig noe som kunden neppe oppfatter som salgsmas:
– Jeg har aldri snakket med noen som synes det har vært OK å få en vannskade hjemme hos seg selv. Selv om de har forsikring, får dekket alt og forsikringsselskapet sender inn kvalifiserte håndverkere, om de får store industrivifter i kjelleren og får det skikkelig tørt. Det er ingen som synes det er gøy! fastslår Sigmund Clementz i If.