– Vi selger billigere enn kjedeavtalene
Kjedekontorene er for dyre, mener nettgrossisten Solar.
Rørleggerne får nye kjedeavtaler, men handler heller hver for seg. – Det hjelper ikke med flotte bonusavtaler når de kan kjøpe varene billigere et annet sted, sier Ove Randow i Solar.
Randow er salgssjef for VVS hos Solar Norge. Han forteller om flere og flere kunder fra rørleggerbedriftene som er med i kjeder.
Flere «kjedekunder»
– Vi selger produktene nettopriset. Flere og flere «kjedekunder» kjøper heller varer av oss enn via kjedeavtalen sin, sier Randow.
Han reklamerer med kjente merkevarer og nevner blant andre Uponor, Joti, Wavin og Grohe.
– Kundene hos oss kan konkurrere med bygg-, flis- og nettbutikker. Det må jo være et mål at rørleggerne skal være konkurransedyktige på «sine egne» varer? spør han retorisk.
Vil du lese flere saker som dette? Nå er det 50% rabatt på Rørfag ut året!
Flotte kontorer
– Når vi selger til dem som er medlemmer i kjeder, betyr det jo at det er billigere å kjøpe via oss. Da nytter det ikke med all slags bonus. De blir utfordret av byggevare, fliskjeder og alt som er. Da hjelper det ikke at kjedene bygger flotte kontorer og har bonusavtaler. Det er det som du til slutt betaler for varen, som gjelder.
Randow mener at det at kjederørleggere handler hos Solar, betyr at kjedene ikke er gode nok. Medlemmene binder seg opp til et system som gjør at de ofte ikke er konkurransedyktige mot dem de sier at de skal konkurrere mot, hevder han.
– For dyre kjeder
– Det forsvinner for mange kroner inn til kjededriften!
Randow reagerer på at Thorbjørn Theie sier til Nemitek.no at VVS Norge vil ha med seg flere.
– Han ønsker flere inn i et system som er basert på høye bonuser og kostnadskrevende kjedekontorer. Han sier samtidig at rørleggerne mister markedsandeler. Hva kommer dette av? spør han, og svarer selv:– Rørleggerne klarer ikke å konkurrere mot bygg, flis og nettbutikker. Disse aktørene har en helt annen prisstruktur. Her er det nettopriser som gjelder.
Til andre kanaler
Solar-salgssjefen er ikke redd for å si høyt det som noen vil være forsiktige med å gå ut med offentlig:
– Det må være på et saklig nivå, men vi brenner for dette. Når mer og mer handel forsvinner til andre kanaler, da forstår jeg ikke at de ikke ser at hele prisbildet og hele prisstrukturen blir feil, sier Ove Randow.