Tar opp kampen mot flaskevannet
Grohe vil ha med seg rørleggeren på å kjempe mot miljøtvilsomt flaskevann. Siste nytt fra konsernet er oppsirkulering – gamle kraner som leveres tilbake, oppgraderes og selges på nytt.
Det begynte som et alternativ til ISH-messen. Grohe trakk seg fra den på grunn av koronaviruset og satset på sin egen digitale messe i stedet. Etter hvert ble det mye mer enn bare en messe, og tirsdag ble Grohe-X lansert som et sted som byr på informasjon og gir nye muligheter å støtte kundene på.
Vugge til vugge
Thomas Fuhr benyttet åpningen til å lansere miljøløsninger som ikke følger klisjéen «vugge til grav» – her er det snakk om «vugge til vugge».
– Vi gjør mye, men vi må gjøre mer. Ressursoverforbruk er en av de største utfordringene i vår tid. Spesielt byggenæringen må tenke nytt, sier Fuhr.
Han er sjef for fittings i hele Lixil – konsernet som Grohe er en del av.
– Vi lanserer fire av de bestselgende produktene våre som vugge-til-vugge-sertifiserte varianter. Det betyr at de er produsert på en slik måte at når de når slutten på livet, kan de bli brukt til å skape nye produkter. Dermed reduserer vi drastisk den mengden vi trenger av nye ressurser. Dette går langt forbi resirkulering av produkter, sier han.
– Produkter kommer til å bli ressurser igjen, varsler Lixil-direktøren.
Drikkevann i springen
Visekonsernsjef Jonas Brennwald følger opp miljømarkedsføringen med å mane til kamp mot flaskevannet.
– Vi skal være merket for rett-fra-springen-vann. Systemet vårt hjelper deg til å gi deg all den funksjonaliteten du trenger for å klare deg med vann fra springen, sier han.
Da snakker han om Grohe Blue, som gir nedkjølt vann med eller uten kullsyre.
– Derfor gjør vi en stor internasjonal utrulling nå av dette systemet, som gir lokalt drikkevann, sier han.
Fjerner plastflasker
– Det er ikke noe behov for flaskevann. Flaskevann er en vane du har. Vi vil i stedet legge ny vekt på tappevann fra et kommersielt utgangspunkt, sier Brennwald.
Han snakker varmt om hvordan det er rørleggeren som skal være helten – og da tenker han ikke bare på disse produktene.
Grohe Blue har nettopp fått den tyske bærekraftprisen.
– Ikke bare reduserer produktene det økologiske fotavtrykket, men de endrer fundamentalt måten vann drikkes på. Vi eliminerer bruken av plastflasker. En familie på fire bruker 800 plastflasker i året. Det trenger de ikke å gjøre lenger, sier markedssjef Gerhard Sturm.