DELAKTIGHET: Slik vil Jorunn Tharaldsen (Grohe) spre grønn inspirasjon i rørbransjen: – Hvis vi ikke klarer å vekke interessen nå så har vi tapt
Foto: Tor Christian Ødegaard
VVS-DAGENE 2022
Jorunn vil inspirere bransjen til å tenke grønt
LILLESTRØM: Ambisjonen til Jorunn Tharaldsen er klar. Hun vil gjøre rørbransjen mer bæredyktig – i alle ledd.
Blant annet innebærer det å gjøre et ganske komplekst tema litt mer forståelig for alle i rørbransjen. Nettopp dette deler hun kunnskap og tips om under VVS-dagene.
NemiTek.no huket tak i Grohes Key Account Manager (KAM) for arkitekter og designere for en prat.
Savnet: Bedre samarbeid
– Noe av utfordringen er at det dessverre prioriteres ulikt i deler av byggeprosessen, sier hun.
For å få samtlige om bord mener hun derfor det bør motivers til mer bærekraftig design, at gode tiltak oppmuntres, og at bransjen i sin helhet tar større sosialt ansvar med delaktighet fra alle ledd.
Mylderet av bærekraftstiltak og ulike sertifiseringer er imidlertid et stort landskap å navigere. Samtidig spiller alle ledd i rørbransjen en viktig rolle – alt fra arkitekter til rørleggere.
– Jeg savner at flere samarbeider om dette, men hvordan skal man nå fram i den store hvite støyen, og hvordan få folk til å ikke bare tenke kortsiktig for å spare noen kroner, spør hun retorisk.
Bevisstgjøring
Nettopp dette vil hun endre på. Hun vil inspirere alle i rørbransjen til å ta bærekraftige valg. Hun vil rett og slett vekke rørleggernes grønne gnist, samtidig som hun håper rørbransjen kan skape en ny kultur for samarbeid, der flere deler kunnskap og erfaringer.
– Hvordan skal man få til dette?
– Jeg tror det handler om en bevisstgjøring hos alle – fra forbruker til prosjekterende. At man koster på seg den tiden det tar å gjøre litt research før man tar et valg, sier hun og fortsetter:
– Det handler om verdisett – velg en aktør som er grønn. Det er den dagen at ting blir tatt fra oss at vi gjør noe med det. Hvis vi ikke klarer å vekke interessen nå så har vi tapt.
Markedsledende
For Jorunn Tharaldsen har det alltid vært viktig å bidra til en grønnere bransje. Da Grohe har jobbet målrettet med bærekraft de siste 20 årene, ble valget enkelt da det for ett år siden ble dags for å skifte beite.
Grohe er nemlig etter alle solemerker en markedsledende aktør globalt, med tilstedeværelse i 130 land.
På Grohes liste over meritter hva bærekraft angår finner vi blant annet, CO2-nøytral produksjon over hele verden siden april 2020, og flere av produktene er Cradle to Cradle-sertifiserte.
I tillegg sponser de blant annet et prosjekt som skal utvikle en plattform som skal rense hav og elver for avfall.
Videre jobber selskapet for å gjøre det lettere å spare vann. Ikke bare med tanke på strømregningen, men først og fremst fordi vann stadig blir en knapphet.