GEBERIT
Stor interesse for enklere verktøy
RAPPERSWIL-JONA, SVEITS: Rørleggeren vil ha enklere verktøy. Odd Skriden har aldri hatt bedre dager som produktsjef.
– En av kollegene mine lurte på om det var magnetisk, så vanskelig er det å gripe feil. Enkelhet, fart – alt går mye bedre, sier Skriden.
Overveldet
Han er ikke helt nøytral. Som produktsjef for tekniske produkter i Geberit er det han som har ansvaret for å selge Flowfit til norske rørleggere.
Men han er overveldet over responsen:
– Jeg har aldri hatt bedre dager som produktsjef i Norge, sier han.
Poenget med rørsystemet og verktøysettet er at rørleggeren skal få en enklere hverdag. Alle dimensjoner fra 16 til 75 millimeter kan klemmes med bare to pressbakker.
– Det er tidsbesparende og senker verktøykostnadene, sa Skriden da det ble lansert i Norge i april.
Geberit har regnet på hvor mye raskere jobben går, men det er tall som produsenten ikke vil bruke i markedsføringen. Til det er forskjellene for store fra rørlegger til rørlegger.
Måtte utsette
Siden lanseringen har det tatt av, i Norge som i resten av Europa. Geberit måtte utsette lanseringen i Italia. Alt som skulle sendes dit, var allerede solgt i Østerrike og Tyskland, som fikk løsningen litt tidligere.
– Vi i Norge har vist det på én messe. Ahlsell hadde det på standen sin, og vi hadde det på standen vår. Det var fullt av rørleggere begge steder, sier Odd Skriden.
Han vil ikke si nøyaktig hvor mye som er solgt foreløpig.
– Men nå har Ahlsell tatt inn Flowfit på lager. Det er vi veldig glade for, understreker han.
Det er ikke alltid lett å få en rørlegger til å endre vaner, men her har tilbakemeldingene vært veldig gode.
– Gledelig er det også at det ikke vil være noen forskjell prismessig, ifølge Skriden. Sammenlignet med andre systemer trengs det nemlig færre enheter for å gjøre samme jobben.
Mindre av alt
Geberit har samlet mediefolk fra hele Norden på hovedkontoret i Sveits for å fortelle om trender og nye produkter.
Markeds- og merkeansvarlig Martin Baumüller er opptatt av alt som det skal bli mindre av, til glede for miljøet:
21 prosent lavere vannforbruk, 41 prosent lavere miljøpåvirkning og 38 prosent lavere CO₂-intensitet, ramser han opp – endringene har skjedd fra 2015 til 2021.
Tid og plass
– Icon WC har redusert vannforbruket med opptil 33 prosent, men den spyler like godt som før, forteller Baumüller.
– Super Tube og Sovent sparer plass, monteringstid og materialer sammenlignet med konvensjonelle avløpssystemer. Vi sparer 1000 tonn materialer i året, og vi har redusert CO₂-utslippene med 5400 tonn hvert år, sier han.
Ny emballasje til sisternene er resirkulerbar og sparer materialer. I stedet for polystyren pakkes de i papp. Det går 40 prosent mindre råmaterialer og 85 prosent mindre CO₂-utslipp per enhet, forteller Martin Baumüller.