GOD FLYT: Oslo VVS Senter har god plass til å stille ut de mest forseggjorte dusjløsningene. Det hjelper på salget, konstaterer Lars-Henrik Andresen.
GOD FLYT: Oslo VVS Senter har god plass til å stille ut de mest forseggjorte dusjløsningene. Det hjelper på salget, konstaterer Lars-Henrik Andresen.

Feirer 25 år med baderomsluksus

Kundene blir færre, men handler for mer. Oslo VVS Senter selger mer og mer for hvert år og lever godt av å drive ren baderomsbutikk.

Published

Det begynte som motvekt mot bransjeglidningen innenfor byggevarer.
– Det var comfortører i Oslo og Akershus som skulle selge VVS-produkter for å stoppe bransjeglidningen, sier Lars-Henrik Andresen.

52 millioner

Han er daglig leder for en 25-årsjubilant som konsentrerer seg om premiumprodukter og selger dem med gode resultater.
– Vi har over 50 produkter og en butikk på 1200 kvadratmeter, forteller han.

– I 2019 omsatte vi for 52 millioner kroner. Det er en vekst på ti prosent. Vi synes det er noe å være stolte av i et marked som kanskje ikke er preget av oppgang og optimisme, sier han.

Andresen snakker gjerne om kompetanse. De 13 i butikken har ti års bransjeerfaring i snitt. Han omtaler dem som «vår viktigste ressurs» og butikken som «god samarbeidspartner for nye leverandører».

Flere proffkunder

Han får stadig flere profesjonelle kunder. Rørleggerne, entreprenørene, interiørarkitektene og arkitektene kommer stadig oftere til butikken på Furuset for å handle inn til prosjektene sine.

– Nå står de profesjonelle kundene for en fjerdedel av omsetningen, og det er et veldig voksende marked. Flere og flere er opptatt av at de ikke bare skal ha det billigste. Heldigvis. Det har med bærekraft å gjøre. Folk skal ha noe som holder. De spør oftere og oftere hvor ting er produsert, forteller han.

– De er den eneste butikken som klarer å leve av salg over disk, kommenterer John Stenbrenden i Pressalit, som er i ferd med å bygge opp en ny utstilling av toalettseter. Det forklarer han med størrelsen, at butikken begynte tidlig og at den har stort utvalg.

Spesialtilpasset

Andresen leder an forbi store utstillinger med dusjer fra Gessi og baderomsmøbler fra Quadro.
– Det er to tidligere ansatte her som begynte å produsere møbler i Norge. Så flyttet de tilbake til Serbia og tok med seg produksjonen dit. Nå produserer de på mål med forskjellig dybde, bredde og farger, sier han.

– Kundene vil ofte ha spesialtilpasset. Mange har spesielle behov, og det finner vi løsningen på.

Oslo VVS Senter står utenfor kjedene og innkjøpssamarbeidene. Dermed er butikken et godt sted for leverandørene å få ut nye produkter, samtidig som volumet er stort nok til at det er god forretning.

Murbrekker for nye produkter

– Haven, med de samme eierne som Tapwell, er en ny aktør på baderomsmøbler i Norgen. Vi har enerett i Oslo, men det kommer flere etter hvert. Leverandørene ringer til Oslo VVS Senter, og vi er inngangsporten i det norske markedet. Vi liker den rollen, og vi reiser på messer og finner nye ting, sier han.

– Men for å lykkes med dette, så må det være noe annet en bare tall og excel-ark. Man må ha pasjon og interesse for faget, da kan man lykkes med dette.

– Kjedene kan tyne ut masse rabatter av leverandørene, men det er ikke alltid de kommer rørleggerne og sluttkundene til gode, sier Lars-Henrik Andresen.

Så må kundene få hjelp til å velge.

– Når vi har så mange produkter, greier ikke kunden å prioritere og velge. Vi må være her for å hjelpe dem. Vi var for eksempel størst på Aquaclean fra Geberit i fjor. Det krever litt å selge slike ting, ifølge Andresen, som også trekker frem nye spyleløsninger fra Toto og premiumporselenet fra Catalano:
– Det er estetisk perfekt og har en patentert Newflush-spyleløsning, og det har mindre porer i porselenet og sete som er enklere å løfte av når det skal vaskes.

Færre besøkende

Det var en kort periode der regnskapene ikke viste noe overskudd for Oslo VVS Senter. Forsøket på å starte to nye butikker falt sammen med finanskrisen. Nå er virksomheten tilbake på ett sted.

Det som har gått ned, er tallet på besøkende i butikken:
– Toppen var i 2015. Da hadde vi 60 000 besøkende innom døren. Nå er det 45 000. Vi omsetter mer til hver kunde, sier han. Det forklarer han med nettet, med proffandelen og med at kundene er mer orienterte når de kommer og har mer kvalifiserte spørsmål.

– Jeg har tro på fremtiden med butikk. Det viktigste vil være møtet mellom ansatt og kunde i butikk. Det er der det skapes verdier. Vi må tilføre kunden noe mer. Derfor er folkene uerstattelige, sier Lars-Henrik Andresen.